Twee minderjarigen hebben seks, zijn hun dan beiden strafbaar? Of kan de oudste aangeklaagd worden?

Ik vraag me af hoe dit allemaal in elkaar zit. Want ik heb sinds vandaag een vriendin en ik zit een beetje in de leeftijd dat je aan elkaar gaat zitten. Maar beiden zijn we nog minderjarig. Wie is er dan strafbaar of zijn we dat allebei (niet)? Ik ben bijna 16 en zij is 15 jaar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, nog niet tenminste. De grens bij je bedpartner ligt bij 16 jaar. Dan pas is het strafbaar als je het doet met iemand van 15 jaar of jonger. Maar omdat 15-16 (ik weet dat je dat nog niet bent) zo'n klein verschil is, wordt dit vaak door de vingers gezien.

Om te beginnen gefeliciteerd Verder is dit natuurlijk een enorm grijs gebied, zolang jullie onder de 15 zijn zou je allebei mogelijk niet aangeklaagd kunnen worden daarna moet je wachten tot beide 16 zijn. Dat doet echt geen enkel stel Ik heb ook nog nooit van een rechtzaak hierover gehoord maar in theorie mag het niet (jij 16 zij 15)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100