Twee minderjarigen hebben seks, zijn hun dan beiden strafbaar? Of kan de oudste aangeklaagd worden?

Ik vraag me af hoe dit allemaal in elkaar zit. Want ik heb sinds vandaag een vriendin en ik zit een beetje in de leeftijd dat je aan elkaar gaat zitten. Maar beiden zijn we nog minderjarig. Wie is er dan strafbaar of zijn we dat allebei (niet)? Ik ben bijna 16 en zij is 15 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk. Eerste dag relatie, nu al denken aan vaszitten en seks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo bekijk jij het. Maar ik zie het als goed nadenken voor dat je wat doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je niet druk.. Ik kan nu wel een theoretisch betoog ophouden, maar in praktijk zal je niets overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ shadox, waarom zou je niet gelijk sex mogen hebben? We leven in de 21ste eeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrBanana, waarom praat je in termen als "moet". Als jij zo preuts bent, oké, maar laat anderen zelf bepalen wat ze willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, hullie moete het zelluf wetuh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja we hebben eigenlijk al een tijdje een relatie maar sinds vandaag is het "officieel".
Ik denk er trouwens al over omdat zei wat sneller is met dit soort dingen als ik. En ik vroeg het me gewoon af.
Kristal
12 jaar geleden
@Shadox, hij zegt toch niets over vastzitten? Hij heeft het over aan elkaar zitten, oftewel aanraken lijkt me.
Of vergis ik me jkhdik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal ja gewoon aan elkaar zitten en dan misschien dat het later uitloopt tot seks. Maar ik vroeg me af of dit allemaal strafbaar is.

Antwoorden (4)

Nee, nog niet tenminste. De grens bij je bedpartner ligt bij 16 jaar. Dan pas is het strafbaar als je het doet met iemand van 15 jaar of jonger. Maar omdat 15-16 (ik weet dat je dat nog niet bent) zo'n klein verschil is, wordt dit vaak door de vingers gezien.
12 jaar geleden
Om te beginnen gefeliciteerd

Verder is dit natuurlijk een enorm grijs gebied, zolang jullie onder de 15 zijn zou je allebei mogelijk niet aangeklaagd kunnen worden daarna moet je wachten tot beide 16 zijn.

Dat doet echt geen enkel stel
Ik heb ook nog nooit van een rechtzaak hierover gehoord maar in theorie mag het niet (jij 16 zij 15)
12 jaar geleden
Hey, kleine aanvulling op de bovenstaande (juiste) antwoorden:

ik heb even wat info opgezocht en het zit zo:
Wetboek van Strafrecht

Art. 244 Sr
Het is absoluut verboden om seksuele handeling te hebben met iemand van jonger dan 12. Hier staan erg hoge straffen op.

Art. 245 Sr
Het is verboden om seksuele handeling te hebben met iemand van 12-15 jaar. Hier staan straffen op.

Seks hebben met iemand van 16 jaar of ouder is volgend de wet dus niet strafbaar mits sprake is van vrijwilligheid.

Seks hebben (of andere seksuele handelingen) met iemand van 15 zoals bij jullie het geval is, is wel strafbaar.
Echter: In de praktijk vind alleen vervolging plaats indien hierover een klacht (door het slachtoffer, zijn ouders of de Raad voor de Kinderbescherming) wordt ingediend.

Dat betekend dus dat als zowel je vriendin, als haar ouders, als de raad van kinderbescherming het goed vinden, dat jij seks mag hebben met je vriendin ;).

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie zijn ongeveer even oud, als de een de ander niet dwingt, is er niets aan de hand.
De juridische regels zijn bedoeld voor meerderjarigen.
Bij minderjarigen die ongeveer even oud zijn is er -zolang er geen sprake is van dwang- geen juridisch probleem.
Zodra echter een van de twee 18 is en de ander jonger dan 16 is er WEL een probleem, de meerderjarige maakt zich wettelijk schuldig aan pedofilie.
Je ziet dat ik niet de term jongen of meisje gebruik.
Wettelijk gezien maakt dat ook geen verschil, een vrouw die dus een jongen van 15 pakt of "trakteert "is dus zeer strafbaar bezig.
Bovenstaande geeft de praktijk weer, als gespecialiseerd pleegouder moet ik ook zulke dingen in de gaten houden,
alhoewel dat voor alle ouders geldt.

Toegevoegd na 22 minuten:
Kinderen worden op den duur wat actief en nieuwsgierig naar de andere sexe.
Omdat onderscheid gemaakt moet worden tussen nieuwsgierigheid van een kind en geilheid van een volwassene, worden kinderen die even oud zijn en met elkaar "spelen"niet wettelijk vervolgd.
De problemen ontstaan dus bij dwang of manipulatie (sex voor een beloning) en/of bij een leeftijdverschil van meer dan 2 jaar (15-18+)
Daarom is het ook verstandig dat kinderen met leeftijdgenootjes spelen, soms gaan oudere kinderen in een groep wel eens te ver en dat kan problemen geven.
Vroeg rijpe meisjes van een jaar of 13-14 kunnen dan met jongere kinderen "spelletjes" doen en zijn op dat punt vaak verder dan jongens van die leeftijd, dit heb ik meerdere malen geconstateerd.
Het is altijd lastig om er zo mee om te gaan dat het middel
niet erger is dan de kwaal, om kinderen te criminaliseren vanwege hun natuurlijke nieuwsgierigheid is ook bepaald niet wijs, de schroom die dan ontstaat kan later vervelende gevolgen hebben (schuldgevoel en psychiatrisch gedrag).
Als ouders daar rustig , verstandig en correct mee om te gaan zorgt er voor dat grenzen worden aangegeven zonder trauma's te introduceren.
Ik hoop dat wat ik schrijf goed begrepen wordt.
Nimmer mag bovenstaand advies als een vergoelijking gezien worden voor zedendelinquenten.
Een jongen en een meisje van 15 en 16 die verliefd zijn,zijn dat niet. Voorbehoeding is wel noodzakelijk.