Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een zwart vlekje voor je ogen?

Mijn vriend heeft regelmatig een zwart vlekje in zijn gezichtsveld. Het beweegt ook over zijn oog, zo lijkt het wel. Wat zou dat kunnen zijn? Is het gevaarlijk?

15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

dat heet dacht ik een mouche volante, als ik het goed schrijf.
bij mij zijn het kleine littekentjes in mijn oog.
het kan echter meerdere oorzaken hebben, dus ik denk dat het verstandig is een oogarts er eens naar te laten kijken.
(Lees meer...)
Rieneke1
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel goed
Ik heb dat ook ooit gehad. Ik had steeds het idee dat er een piepklein spinnetje in het haar dat af en toe voor mijn ogen hangt zat. De oogarts die ik raadpleegde constateerde dat er niets aan de hand was. En inderdaad is het vanzelf weggegaan. Voor de zekerheid zou ik er toch even naar laten kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk eens op Wikipedia - zie de link hieronder.

Als dat is wat jouw vriend ziet, ziet hij de al genoemde mouches volantes. Tegenwoordig zijn die ook bekend onder de Engelse naam floaters - als je naar floaters zoekt op Internet, vind je nog veel meer informatie.

Een zwart vlekje kan echter ook duiden op een littekentje, een lek bloedvat, of zelfs (hoewel onwaarschijnlijk) op een kleine netvliesloslating. Je kunt dat het makkelijkste controleren door te wachten tot je zo'n zwart vlekje ziet. Kijk dan of dat vlekje door je blikveld beweegt, en of je het zelfs kunt sturen middels oogbewegingen.

Beweegt het vlekje en kun je het sturen, dan is het vrijwel zeker een mouche volante.

Beweegt het niet, dan is het iets anders. In dat geval kun je het beste een afspraak maken met de oogarts.

Wanneer hij ook last heeft (of heeft gehad) van lichtflitsen in het oog, dan is die afspraak met de oogarts zelfs urgent. Lichtflitsen kúnnen wijzen op een beginnende netvliesloslating, en dan is snelle actie nodig om verdere loslating te voorkomen.
(Lees meer...)
Cryofiel
15 jaar geleden
meestal is het mouche voulantes maar ze kunnen je niks
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het betreft hier vermoedelijk een losgelaten cel die zich door de oogbol beweegt. Het kan tamelijk irritant zijn, vooral in het begin. Echter op den duur went het wel.

Het is een onschuldig verschijnsel en gaat op den (lange) duur vanzelf weer weg.

Als je vriend het evenwel niet vertrouwt laat hem dan eens naar de oogarts gaan zodat die zijn mening daaromtrent kan geven.

Groetjes,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing