Hoeveel geld kost een ambulancebeoek aan huis? (geen vervoer) Had te veel drank gedronken. Achteraf was de ambulance niet nodig

Hoeveel geld kost een ambulancebezoek aan huis? (geen vervoer) Iets te veel gedronken. Vrienden hebben 112 gebeld, maar achteraf was dit niet nodig geweest. Ben niet vervoerd of bloed gemeten etc. Zijn hier kosten aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als er niet vervoerd wordt, worden er geen kosten in rekening gebracht. (Ik weet dat dit ergens te vinden moet zijn, dus ik zoek nog even verder naar een betrouwbare bron voor je.)

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik had gehoopt een betere bron te vinden, maar volgens mij is dit voldoende:

"Ambulancezorg wordt betaald door de Nederlandse ziektekostenverzekeringen. Alleen wanneer u daadwerkelijk per ambulance vervoerd wordt, krijgt u een rekening. Voor het verlenen van eerste hulp ter plaatse ontvangt u geen rekening." (Bron 1)

"(..)voor de ambulance geld dat er alleen kosten in rekening mogen worden gebracht als iemand ook daadwerkelijk is vervoerd. In het budget van de ambulancevervoerders word rekening gehouden met dit soort ritten ter compensatie." (Bron 2)

Toegevoegd na 1 uur:
Ah, toch de bron gevonden die ik zocht:

"Alleen als u écht vervoerd bent per ambulance, volgt er een factuur voor ambulancezorg. Deze gaat meestal direct naar uw zorgverzekeraar. Er zijn ook situaties waarin RAV IJsselland alleen medische handelingen verricht. Dan volgt er geen rekening op uw naam. Ambulancezorg valt onder de basisverzekering en daarmee ook onder het verplicht eigen risico. Een ambulancerit is meestal duurder dat het bedrag voor het verplichte eigen risico." (Bron 3)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook geen kosten als het een onnodige oproep is? Uit de vraag leidt ik af dat er alleen goedenavond is gezegd.
Worden de kosten niet eerst met het eigen risico verrekend? Of een eigen bijdrage?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies12 , Wat betreft de rekening: voor de ambulance betaal je inderdaad eigen risico, omdat dit onder de basisverzekering valt. Het geldt voor alle zorgverzekeringen bij alle verzekeraars.
Dit vond ik:
https://www.cz.nl/vergoedingen/ambulancevervoer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc @Lies12 Er is inderdaad alleen goedenavond gezegd en ze zeiden gelijk nee je hoeft niet mee naar het ziekenhuis. Maar ik had gedronken. Heeft dit nog enige inbreng in deze zaak. En wordt de eigenrisico ook geïncasseerd als er alleen een bezoekje van circa 5 minuten is geweest?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar alleen als er daadwerkelijk vervoerd wordt. Bij alleen eerste hulp ter plaatse zonder vervoer wordt er geen rekening verstuurd naar de zorgverzekeraar, dus is het eigen risico niet van toepassing. Ik weet dat ik ooit voor een andere vraag (dat was in de context van een aanrijding) dit heb nagezocht en toen had ik een betere bron van een ambulancedienst zelf, maar die kan ik zo snel niet meer terugvinden. Maar bij een 'onnodige oproep' wordt er geen ambulance gestuurd als het goed is. De telefonisch triagist vond kennelijk de inzet van een ambulance gerechtvaardigd. De beller kan dan moeilijk verweten worden dat die een onnodige oproep deed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn reactie hierboven was trouwens gericht aan Joan. En dat je had gedronken heeft in zoverre belang dat je hiervan kunt leren en ervoor kunt zorgen dat het niet nogmaals gebeurt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies, bedankt voor je uitleg. Inderdaad de beller doet het met de beste bedoelingen. Kon waarschijnlijk zelf ook de situatie niet juist inschatten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan, grappig trouwens: ik vond die derde bron door die vraag van een tijd terug. Daar antwoord jij ook, en leg je zelf ook uit dat er bij eerste hulp ter plekke geen rekening gestuurd wordt: http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/474347/fietser-aangereden-draait-ambulancekosten Zoiets zou mij nu ook kunnen overkomen; achteraf ineens vergeten wat ik precies aan informatie heb gegeven. Blijkbaar ben ik in elk geval niet de enige ;-)