waarom kan je geen jeuk hebben aan je ingewanden?

Toen ik in bed lag en een beetje aan het denken was besefte ik me dat je geen jeuk kan hebben aan je ingewanden maar alleen aan je huid. Toen ik hier meer over opzocht kwam ik er achter dat het is om jezelf van parasieten etcetera te beschermen als ze in de buurt van je huid komen, maar waarom is het dan dat als je wormen in je darmen hebt je daar geen jeuk van krijgt? Waarom krijg je jeuk alleen op je huid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Dat hoeft geen rationele/ideale reden te hebben, de reden is dat het door verandering in de evolutie er voor heeft gezorgd dat je jeuk krijgt op de huid als dat door wat dan ook wordt ‘aangevallen’, en je het dan, zoals je hebt gelezen door te krabben, bij voorbeeld, in 99% van de gevallen succesvol verwijdert, en in 1% niet, waarvan je dan ‘slechts’, bij voorbeeld, in 1 op de 10 gevallen er aan komt te overlijden(evolutie).

Dan zal men per definitie dus niet of nauwelijks zo evolueren dat je dan ook jeuk krijgt in de ingewanden.

De samenhangende reden is dat jeuk geen functie heeft als je er niet kunt krabben, dus zal dat fenomeen ook niet evolueren onder de huid.

En dat is maar goed ook!

De procenten zijn slechts voorbeelden, dus GEEN ware getallen.

Groet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt wel degelijk jeuk in je ingewanden hebben.

Jeuk kan ontstaan door het vrijkomen van histamine.
Daarom kan jeuk ook in de slijmvliesbekleding van de neus, mond, keel, longen en het maag-darmkanaal voorkomen. Bijvoorbeeld bij mensen met een histamine-intolerantie.

Andere oorzaken van jeuk in je maag:
Waterpokken
Mazelen
Allergie voor zeep of shampoo
Eczeem
Schurft
Psoriasis
Gordelroos
Schimmelinfectie
Reactie op drugs
Maagzweer
Brandend maagzuur
Beknelde liesbreuk
etc.

Andere oorzaken van jeuk in je longen:
Irriterende stoffen in de lucht, zoals rook en chemische dampen
Infecties
Koude lucht
Bepaalde geneesmiddelen, zoals aspirine
Sterkte emoties als spanning, woede, angst, verdriet
Additieven, conserveringsmiddelen en sulfieten die worden toegevoegd aan dranken en voedingsmiddelen
etc.
SimonV