kan je ziek worden als een kat je krabt of bijt?

als een hond je bijt moet je een prik halen tegen hondsdolheid, dacht ik. . .

maar hoe zit dat met katten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.6K

Het beste antwoord

Als dierenartsassistente loop ik regelmatig kattenkrabbels op, mijn armen zitten ook onder de littekens.
Van de krabbels krijg je meestal niks, mits je goed laat bloeden, afspoelt en desinfecteert. Meestal smeren we een beetje betadinezalf erop. Voor snellere genezing gebruik ik Calendulan zalf. Als de krab echt heel diep is en/of er vuil in is gekomen, kan de snee wel lelijk gaan ontsteken. In zeldzame gevallen heb je dan een antibioticakuurtje nodig. Nog zeldzamer is de al eerder genoemde kattenkrabziekte. Al zullen vele van mijn collega's en wellicht ikzelf het al eens gehad hebben en dachten we een griepje te hebben. De symptomen zijn meestal nl. niet ernstig.
Bij een beet van een kat gaan wel de alarmbellen rinkelen. De bacteriën in de bek van de kat zorgen namelijk bijna altijd voor een vervelende infectie. Een tetanusinjectie is dan sterk aan te raden (ik houd deze sowieso bij ivm mijn beroep), maar bij een flinke beet kan beter gelijk gestart worden met antibiotica. Helaas wordt dit infectiegevaar door veel huisartsen onderkend. Mensen uit mijn vak zullen echter beamen dat kattenbeten erg naar zijn. Naast infectie van de wond kan je bloedvergiftiging krijgen (heeft mijn moeder ook gehad van een kattenbeet), vaak zie je dan een blauwe streep verschijnen op je arm. Infectie met bloedvergiftiging kan in het ergste geval zelfs leiden tot amputatie. Ik heb ooit gehoord van een dierenarts die zo het puntje van zijn neus is kwijtgeraakt.....
Het risico van infectie bij kattenbeten ontstaat vooral doordat door de dunnen hoektanden er vaak een klein gaatje wordt gebeten, waarbij de bacteriën diep onder de huid worden gebracht. Naast zorgvuldig spoelen en desinfecteren is het dan ook sterk aan te raden om dan drie dagen nat verband om de wond te houden, zodat het gaatje openblijft en het vuil eruit kan. Ook kan aanvullend geweekt worden in Biotex groen-oplossing.
Ik heb zelf nog nooit bloedvergiftiging gehad, maar wel ontstoken wondjes, ondanks de voorzorgsmaatregelen. Antibiotica heb ik gelukkig pas 1 keer nodig gehad. Maar ik doe dit werk nu een paar jaar, dus nog tijd zat ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, je kan er net als bij de hond gewoon ziek van worden. Als het goed is kun je dan bijvoorbeeld tetanus oplopen, en daar moet je dan z.s.m. tegen ingeënt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je in de war bent met een tetanusprik, er wordt niet van uitgegaan dat iedere hond hondsdol is.

En ja, het kan ook bij beten of schrammen van andere dieren, inclusief katten, verstandig zijn zo'n prik te halen. Of zelfs als je bent gevallen en er (straat)vuil in de wond is gekomen. Tenzij natuurlijk de vorige vaccinatie (ze gaan tien jaar mee) nog geldig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zo vaak gekrabt en gebeten door een (speelse) kat, maar heb daarvoor nooit naar de dokter gehoeven. Ik denk niet dat je er ziek van kan worden. Meestal zijn het maar schaafwondjes.

Maar als het door de huid heen is en het écht open is, dus als je een serieuze bijtwond hebt, dan moet je wél naar de huisarts toe.

U wordt gebeten door een dier. Bijvoorbeeld een hond, kat, paard, konijn of cavia. Of misschien zelfs door een mens of kind. We noemen het een bijtwond als de beet echt door de huid heen gaat.

Soms zit er een blauwe of rode plek. Bij een echte bijtwond is de huid beschadigd: geschaafd, opengescheurd of doorgeprikt. Vaak hebben de punten van de tanden kleine gaatjes of winkelhaakjes in de huid gemaakt. Een bijtwond kan flink bloeden en pijn doen. Soms is ook een pees, gewricht, zenuw of bot beschadigd.

Dieren die zich bedreigd voelen kunnen vluchten of aanvallen. Kunnen ze niet weg, dan bijten ze.

Ook als u met uw huisdier stoeit of als kinderen met elkaar vechten, kan het voorkomen dat iemand wordt gebeten.

Antibiotica
In sommige gevallen krijgt u antibiotica om de kans op een infectie te verminderen. Bijvoorbeeld:

Bij een mensenbeet of kattenbeet.
Bij bijtwonden aan hand, pols, been of voet.
Bij diepe ‘tandprikbeten’ die u moeilijk kunt uitspoelen en die weinig bloeden.
Bij bijtwonden met rafelige en gekneusde wondranden (paardenbeet/koeienbeet).
Als uw weerstand verminderd is.
Bij sommige chronische aandoeningen zoals diabetes mellitus.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de link staat nog veel meer info, maar dat pastte niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt in redelijk zeldzame gevallen ook de kattenkrabziekte krijgen. Da's best heftig. Zie http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op_rij/kattenkrabziekte.jsp
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ook de zgn kattekrabziekte bij de mens, het verloop daarvan is ongeveer hetzelfde als de ziekte van Pfeiffer, omdat de verwekker, ic een virus, verwant is aan het Epstein - Barr virus, de verwkker van de ziekte van Pfeiffer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klauwen kunnen met vanalles besmet zijn : dus toch een beetje oppassen voor infecties.
Kattenspeeksel heeft doorgaans op de mens weinig.invloed
Is er toch een zwelling...zal de doktor een spuitje tegen tetanos geven, wanneer je nog niet ingeënt bent.
Het is geraadzaam dat toch om de zoveel jaar te doen , bij sommige verzekeringen is dat zelfs verplicht.
Maar katten zijn door hun speeksel wel giftig voor elkaar.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik had ooit de verplichting tot tetanusinenting als voorwaarde van reisverzekering voor Zwart Afrika
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gebeten wordt door een kat is het belangrijk om direct naar de huisarts te gaan om een antibiotica kuur te halen. Een kattenbeet lijkt niet ernstig omdat het kleine wondjes zijn. Maar.....een kattenmond bevat veel bacteriën en omdat de kleine maar diepe wondjes direct dicht gaan blijft er dus veel vuil in het wondje achter. Het gevolg kan zijn dat je een enorme infectie op kan lopen met alle gevolgen van dien. Dus bij een harde kattenbeet de wond schoon maken en nat verbinden en nat houden, en direct naar de huisarts. Denk er om een kat kan in je hand tot op het bot doorbijten. Heb ooit tijdens mijn werk op de dierenambulance een kat van een ijsschots afgehaald en met mijn stomme hoofd pakte ik hem in zijn nek terwijl hij in het vangnet zat. Hij beloonde mijmer een beet in mijn hand en knokkels. Naar het ziekenhuis gegaan, het schoon laten maken en antibiotica gekregen. De volgende dag een dikke hand en arm en weer naar het ziekenhuis gegaan. Daar mocht ik 3 dagen blijven voor een antibiotica infuus.
Groetjes Nathalja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een collega was aangevallen door haar kat Bijten en krabben
Na een tijdje werd haar ader in haar arm zwart Ze had bloedvergiftiging opgelopen Dus wees voorzichtig