De NHG hanteert TSH = 4,0 als grens voor hypothyreoidie.

Let op, als je eenmaal levothyroxine (Thyrax is een merknaam) gebruikt, is de streefwaarde TSH < 1.0. NHG zegt zelf 'Het TSH bevindt zich bij goed ingestelde patiënten veelal in het laag-normale gebied (het vrije T4 is dan meestal hoog-normaal).' maar patientenorganisaties raden meestal aan om te mikken op lage streefwaardes tenzij je klachtenvrij bent.
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
@conqui: Laag TSH is geen reden om Thyrax te slikken, integendeel juist. Hoezo?
tinus1969
7 jaar geleden
@conqie, ik begrijp je niet, want nu zeg je twee dingen door elkaar. Als je TSH laag is, en je gebruikt geen Thyrax, is er geen reden om dat te gaan gebruiken. Als je TSH laag is, en je gebruikt wel Thyrax, dan kan dat soms een reden zijn voor dosisaanpassing. Maar als je je goed voelt, en je T4 normaal is, is er niet echt reden voor. Nouja, dat hoort ook thuis bij de arts die je begeleidt.
tinus1969
7 jaar geleden
@conqie, dit klinkt als de normale situatie. Als je Thyrax gebruikt is de streefwaarde voor TSH 0.5-1,0; hogere waarde is een reden om extra Thyrax te slikken. Voor de goede orde; dit is een soort van vuistregel, de werkelijke dosis is voor iedereen anders, en moeten arts en patiënt samen in overleg bepalen. Daarbij is TSH belangrijk maar niet heilig.
Of je Thyrax moet gaan gebruiken is meestal niet afhankelijk van je TSH, maar van de combinatie TSH en Vrij T4 (fT4).

TSH is het hormoon dat de schildklier aanzet tot het maken van schildklierhormoon (het T4.) Dit T4 wordt vervolgens omgezet in T3, het uiteindelijke actieve hormoon. T3 wordt in de praktijk weinig bepaald omdat het een erg lange halfwaardetijd heeft. Hierdoor is het T4 een veel betere maat voor de hoeveelheid hormoon die de schildklier daadwerkelijk produceert.
Bij een te traag werkende schildklier doet je lichaam zijn best om de schildklier harder te laten werken; dat uit zich in een hogere (!) TSH-waarde.

Thyrax wordt alleen aanbevolen bij een hypothyreoidie (= een te traag werkende schildklier.) Het TSH wordt bepaald om te zien of iemand een hypothyreoidie heeft. Als de waarde normaal is dan kan je eigenlijk wel zeggen dat de schildklier normaal werkt. Als de waarde verhoogd is dan wil dat nog niet meteen zeggen dat je ook een hypothyreoidie hebt; het kan immers zijn dat met de hogere TSH de schildklier nog wel voldoende produceert (we spreken dan van een subklinische hypothyreoidie, daarover later meer.)
Bij een afwijkende TSH-waarde bepaalt het lab automatisch ook het fT4; pas als die daadwerkelijk te laag blijkt wordt er gesproken van een hypothyreodie en is Thyrax (of een van de andere schildklierhormonen) geindiceerd.

Lastiger wordt het bij een subklinische hypothyreoidie; online en ook op GV worden er regelmatig discussies over gevoerd. De richtlijnen rondom een subklinische hypothyreoidie zijn nog niet zo lang geleden aangepast. Vroeger werd er bij een subklinische hypothyreoidie nooit medicatie geadviseerd; dat is nu veranderd.
Bij een TSH tussen 4 en 6 is de kans op spontane normalisatie zo groot dat medicatie niet wordt aanbevolen. Bij een TSH boven de 6 in combinatie met klachten die niet op een andere manier verklaard kunnen worden (bij een patient jonger dan 85 jaar) kan Tyrax overwogen worden. Al wordt er nog steeds bij vermeld dat er geen aanwijzingen zijn dat behandeling is zo'n situatie daadwerkelijk leidt tot afname van symptomen.