Kun je doof worden van wind?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo doof worden van de wind?
ronron1212
7 jaar geleden
Dan zou iedereen nu doof zijn.
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je langdurig bloot staat aan hard geluid kun je doof worden.
De wind kan deze decibels niet veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In zijn eentje misschien niet, maar wel door ergens langs te waaien - en dat doet-ie nogal eens ;-)

Het beste antwoord

Ja, in principe kan dat, want de wind maakt lawaai en als je maar lang genoeg hard genoeg lawaai op je trommelvlies loslaat kun je op den duur doof worden.

Daarbij is harde wind weinig anders dan snelle luchtverplaatsing en jouw trommelvlies is een vlies tussen de lucht in je binnenoor en de lucht in je buitenoor, en plotselinge heftige veranderingen in de luchtdruk buiten je trommelvlies kunnen dus je trommelvlies flink in beweging brengen, en ook dat kan je trommelvlies schaden.

Vraag trouwens maar eens aan een willekeurige motorrijder of je doof kunt worden van wind: mensen denken vaak dat motorrijders doof worden van het lawaai van hun motoren, maar het effect van een uurtje met 100+ over de snelweg rijden merk je veel harder aan de rijwind die langs je helm flakkert. Zelfs de meest aerodynamische helm geeft nog steeds zo veel herrie dat je absoluut je gehoor kunt beschadigen (wat zich meestal uit in tinnitus). Daarom dragen de meeste motorrijders (althans dat hoop ik) oordoppen tegen de herrie. Of wat dacht je van 130 rijden op de snelweg in de wagen en dan je raampje opendoen; dat is ook een gigantische herrie. Goed, dit heet dan wel allemaal "rijwind", maar rijwind is ook wind en daar kun je absoluut doof van worden.

Dus: ja.