Hoeveel water moet je drinken op een dag bij overgewicht ?

Ik ben mijn hele leven al een "nathals" geweest, en drink per dag om en nabij de 3 liter water, soms iets meer, soms iets minder. Ik heb ook het idee dat dat voldoende is.(= alleen drinken, water in voedsel is onmogelijk mee te tellen). Als kind werd ik al regelmatig op suiker gecontroleerd, omdat ik zo veel water dronk. En op 3-4 koffie op een dag na, drink ik ook echt alleen maar water. Veel water. Voor de lekker. Dorst heb ik zelden.

Nu zijn mijn dochter heel actief in de weer met "waterdrink-apps" dus daar heb ik er voor de grap ook eentje van geïnstalleerd. Meerdere zelfs, want ik dacht dat de eerste die ik had gek was geworden. En de tweede ook...en de derde ook....en nu begin ik te twijfelen. En vreemd genoeg kan ik er niks over vinden.

Volgens die app namelijk zou ik met een normale leefstijl op een warme dag RUIM VIJF LITER (normale rustige dag 4,6) water moeten drinken.....maar ik kan me niet voorstellen dat iemand ZO veel water wegkrijgt op een dag, en OOK niet dat het gezond is. Ik heb er de TIJD niet eens voor.

Blijft de formule 0,44 liter per kilo per dag gehandhaafd wanneer je overgewicht hebt, of moet je daar op één of andere manier voor compenseren ? Op alle dieetfora lees ik namelijk gewoon over 1 a 2 liter , en als je wilt afvallen 3 liter. Daar zit ik dus standaard al boven, maar vijf, dat krijg ik ECHT niet weg....zélfs ik niet, zou ik bijna zeggen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
5 lijkt mij erg veel. Dn moet je daarnaast ook voldoende suikers en zouten binnen krijgen om alles weer aan te vullen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt mij ook, maar ALLE maar dan ook ALLE waterdrink-apps geven die hoeveelheid (blijkbaar volgens die formule).
fremar
7 jaar geleden
Wanneer je wilt afvallen is voldoende water drinken belangrijk. Het zorgt ervoor dat je minder snel dorst en honger krijgt en het stimuleert de vetverbranding. Voor een gemiddeld mens is 1,5 liter water drinken per dag voldoende. Als je gewicht wilt verliezen kun je dit opvoeren naar 2 tot 4 liter water. In plaats van water kun je ook thee drinken of groente en fruit eten. Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer je zoveel water drinkt is het belangrijk om dit goed over de dag te spreiden. Te veel water kan namelijk zorgen voor een natriumtekort, wat erg ongezond is. Daarom is het ook niet aan te raden om meer dan 4 liter op een dag te drinken; zeker niet wanneer je dit combineert met minder eten dan je gewend bent. Bronnen:
- http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/89479-hoeveel-water-drinken-als-je-wilt-afvallen.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat weet ik , maar dat is geen antwoord op mijn vraag ;-)
tinus1969
7 jaar geleden
@Marleen; er schijnt geen enkel bewijs te zijn dat veel waterdrinken helpt. Ik vermoed dat die waterdrink apps gewoon elkaar napraten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gok ook dat die app's allemaal (bijna) dezelfde zeer beperkte formule gebruiken. Overgewicht betekend vaak ook meer zweten, zou dus best kunnen dat die formule redelijk blijft kloppen, maar dat zie ik dan eerder als toeval. Verder kijken naar je urine, als die helder licht geel is zou ik niet weten waarom je nog meer zou drinken.
Als je genoeg zout binnen krijgt, is er trouwens ook geen probleem onder de 10 liter verspreid over een lange warme dag. ps. 0,44 liter per kilo per dag is wel heel veel: bedoel je 0,044 liter per kg? Bij de 1e link die ik aantik hebben ze het over 0,03 Dat is al behoorlijk wat minder.
https://drogespieren.nl/gezondheid/hoeveel-liter-water-per-dag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste apps (en - vaak ook discutabele - 'gezondheidssites' )gaan inderdaad uit van het gegeven dat een vrouw voor 55 % en een man voor 65 % uit water bestaat, en nemen alleen factoren me als leefstijl en soms leefklimaat. (Die factoren leveren echter maar een kleine "bijdrage").
De precieze formule luidt " dagelijks minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door 10 aan liters water moet drinken". (Willekeurige link : http://jessevandervelde.com/berekenen-hoeveel-water-je-per-dag-zou-moeten-drinken/) Als ik echter wat andere sites raadpleeg, kan ik ondermeer berekenen hoeveel liter water mijn lichaam (lengte / gewicht / geslacht) bevat, en kom dan uit op ongeveer 44. Dat is net zo veel als een "niet dik" iemand van 80 kilo. EN een advies van iets over de drie liter, wat ik altijd al gedronken heb, en ik heb inderdaad nooit dorst en ben nooit uitgedroogd ;-) Mijn urine kan ik bijna drinken ; die is vrijwel altijd kleurloos. Hooguit 's morgens lichtgeel, als ik meer dan 6 uur geslapen heb. Ik weet dus zeker dat ik voldoende drink ; daarom schrok ik ook zo van het "advies" van AL die apps ; die zijn buitengewoon populair, maar geven dus voor mensen met overgewicht een potentieel gevaarlijk en zeker onhaalbaar advies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die link is dood, deze (dezelfde) hopelijk niet
http://jessevandervelde.com/berekenen-hoeveel-water-je-per-dag-zou-moeten-drinken/
"Als richtlijn adviseren wij ... " Bij onder, overgewicht, allerlei ziektes en aandoeningen gelden richtlijnen niet. Ik denk niet dat die apps gevaarlijk zijn, 10 liter is normaal geen probleem en zo veel adviseren ze niet. Te weinig is eerder een probleem.
Verder zou ik er geen aandacht aan besteden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha, nee, daar gaat het me niet om, Het gaat me om voldoende water drinken, niet om af te vallen, maar gewoon om gezond te blijven . niet uit te drogen ;-)
Van water drinken word je ECHT niet slanker, wat sommige gezondheidsgoeroes je ook willen doen geloven. Ik betwijfel zelfs of het ook maar een klein beetje helpt.

Het beste antwoord

Het voedingscentrum is daar toch vrij duidelijk over.
Een mens heeft ongeveer 2 liter vocht per dag nodig. Bij normale voeding wordt ongeveer een halve liter uit het voedsel gehaald, dus moet je ongeveer 1,5 liter per dag drinken. Omdat het lichaam dat nodig heeft wordt dat als minimum gehanteerd. Als het enorm warm is moet je wat extra drinken, bijvoorbeeld een halve liter per dag extra. Als je enorm gaat urineren (bijv. t.g.v. suikersuikte of diarree) moet je het tekort wel aanvullen.
Enorme hoeveelheden drinken (6-8 liter per dag), zeker in korte tijd, kan leiden tot watervergiftiging met als ergste uitkomst de dood. Je hart moet in staat zijn het water rond te pompen, anders wordt het ergens opgeslagen (in de benen, achter de longen of als ergste in de hersenen). Veel drinken combineren met een zout-arm dieet is ook gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat er wel iets variatie zit in lichaamsgewicht, en leefklimaat, maar dat inderdaad het niet per kilo recht evenredig toeneemt. Ik hou het maar mooi bij mijn 2,5 (winter) - 3,5 (zomer) litertjes per dag ;-)

Andere antwoorden (1)

Hoeveel water een mens nodig heeft is niet afhankelijk van diens gewicht. Het gaat er veel meer om hoeveel je verzweet. Want iedereen bestaat voor twee derde uit water, dus is het van belang om ervoor te zorgen dat dit op peil blijft. Anders ga je je beroerd voelen.
Die apps gaan kennelijk ervan uit dat zware mensen veel meer zweten. Dat kan, maar dat hoeft helemaal niet. Twee à drie liter water per dag is echt zeer normaal, en vijf liter kan gevaarlijk zijn als je een verder normale vochthuishouding hebt. Voor jou is dat duidelijk ook het geval. Dus trek je niks aan van die speeltjes (want dat zijn de meeste apps toch feitelijk?!), maar ga gewoon zo door want dat is voor jouw lichaam goed.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, die apps gaan gewoon uit van een formule dat je 0,44 liter water per kilo lichaamsgewicht moet "aanvullen" omdat je - ongeacht je gewicht dus - voor 55 % uit water bestaat. Volgens mij, als je echt overgewicht hebt (we praten niet over een paar kilootjes) besta je niet voor 55 % uit water, en zou je met die formule dus veel te veel water binnenkrijgen. Heel eigenaardig dat ik daar niks over vindt. Volgens de Watson-formule,"bevat" mijn lichaam 44,2 liter water. Bij 55 % zou dat dus ongeveer de hoeveelheid zijn van iemand van 80 kilo, en als ik DAT als gewicht invoer, kom ik op een - mijns inziens volstrekt normale - 2,9 tot 3,2 (heet weer) liter. Maar geen enkele app lijkt die - toch vrij eenvoudige, voor een computer - formule te gebruiken. Dat lijkt me best gevaarlijk.