Hoeveel water moet je drinken op een dag bij overgewicht ?

Ik ben mijn hele leven al een "nathals" geweest, en drink per dag om en nabij de 3 liter water, soms iets meer, soms iets minder. Ik heb ook het idee dat dat voldoende is.(= alleen drinken, water in voedsel is onmogelijk mee te tellen). Als kind werd ik al regelmatig op suiker gecontroleerd, omdat ik zo veel water dronk. En op 3-4 koffie op een dag na, drink ik ook echt alleen maar water. Veel water. Voor de lekker. Dorst heb ik zelden.

Nu zijn mijn dochter heel actief in de weer met "waterdrink-apps" dus daar heb ik er voor de grap ook eentje van geïnstalleerd. Meerdere zelfs, want ik dacht dat de eerste die ik had gek was geworden. En de tweede ook...en de derde ook....en nu begin ik te twijfelen. En vreemd genoeg kan ik er niks over vinden.

Volgens die app namelijk zou ik met een normale leefstijl op een warme dag RUIM VIJF LITER (normale rustige dag 4,6) water moeten drinken.....maar ik kan me niet voorstellen dat iemand ZO veel water wegkrijgt op een dag, en OOK niet dat het gezond is. Ik heb er de TIJD niet eens voor.

Blijft de formule 0,44 liter per kilo per dag gehandhaafd wanneer je overgewicht hebt, of moet je daar op één of andere manier voor compenseren ? Op alle dieetfora lees ik namelijk gewoon over 1 a 2 liter , en als je wilt afvallen 3 liter. Daar zit ik dus standaard al boven, maar vijf, dat krijg ik ECHT niet weg....zélfs ik niet, zou ik bijna zeggen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het voedingscentrum is daar toch vrij duidelijk over. Een mens heeft ongeveer 2 liter vocht per dag nodig. Bij normale voeding wordt ongeveer een halve liter uit het voedsel gehaald, dus moet je ongeveer 1,5 liter per dag drinken. Omdat het lichaam dat nodig heeft wordt dat als minimum gehanteerd. Als het enorm warm is moet je wat extra drinken, bijvoorbeeld een halve liter per dag extra. Als je enorm gaat urineren (bijv. t.g.v. suikersuikte of diarree) moet je het tekort wel aanvullen. Enorme hoeveelheden drinken (6-8 liter per dag), zeker in korte tijd, kan leiden tot watervergiftiging met als ergste uitkomst de dood. Je hart moet in staat zijn het water rond te pompen, anders wordt het ergens opgeslagen (in de benen, achter de longen of als ergste in de hersenen). Veel drinken combineren met een zout-arm dieet is ook gevaarlijk.

Hoeveel water een mens nodig heeft is niet afhankelijk van diens gewicht. Het gaat er veel meer om hoeveel je verzweet. Want iedereen bestaat voor twee derde uit water, dus is het van belang om ervoor te zorgen dat dit op peil blijft. Anders ga je je beroerd voelen. Die apps gaan kennelijk ervan uit dat zware mensen veel meer zweten. Dat kan, maar dat hoeft helemaal niet. Twee à drie liter water per dag is echt zeer normaal, en vijf liter kan gevaarlijk zijn als je een verder normale vochthuishouding hebt. Voor jou is dat duidelijk ook het geval. Dus trek je niks aan van die speeltjes (want dat zijn de meeste apps toch feitelijk?!), maar ga gewoon zo door want dat is voor jouw lichaam goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100