Ik heb sterk de neiging om al mijn vervelende gevoelens op te kroppen, wat op een duur leid tot een huilbui etc. Heeft iemand een tip hiervoor?

Met vervelende gevoelens bedoel ik bv. mensen die ik niet uit kan staan, dingen die me niet lekker zitten etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Sporten is een manier om jezelf te ontladen. Ik doe dit wanneer ik geïrriteerd ben en me 'geladen' voel. Ga fietsen, koop een bokszak om te stompen, etc. Er zijn veel verschillende manieren. Zet tijdens het sporten een leuk muziekje op.

Lastig. Je kunt nu eenmaal ook niet altijd op het moment zelf acuut je onvrede uiten (al is het an sich geen slecht idee dat te proberen en wellicht iets mondiger / assertiever te leren zijn ), maar je moet ook niet de hele dag van alles maar opkroppen en slikken. En af en toe een huilbui is ook gewoon best lekker hoor, als dat je oplucht. Maar die gevoelens van frustratie en tegenslag maken een hoop adrenaline aan in je lichaam waar, als je daar niks mee doet, je goed last van kunt krijgen. Adrenaline is het "vechten of vluchten"-hormoon, en wil dat je actie onderneemt. En actie ondernemen is het beste wat je er tegen kunt doen. Ga een stuk wandelen, pak de fiets, ga op een sport, neem de tuin te grazen, ruim je klerenkast uit, doe iets fysieks waarin je veel energie kwijt kunt. Dan kan je stressniveau weer een beetje afzakken en kun je er weer even tegen. Maar je kunt ook niet ontladen door bewegen alleen ; de oorzaak van de stress moet je OOK "aanpakken" of in elk geval onder ogen zien. En dat betekent soms ook de confrontatie aangaan met dingen die je niet fijn vind. Toch weerwoord geven, toch voor jezelf opkomen (mensen vinden je niet ineens niet meer aardig als je een keer tegengas geeft bijvoorbeeld), toch doorzetten met die klus als het in eerste instantie niet wil. Als je merkt dat je helemaal vast loopt, of misschien rare dingen gaat doen (controleren, tellen, poetsen) om de stress te kanaliseren, is het wellicht geen slecht idee daar via de huisarts (tijdelijk) hulp bij te vragen. Het kan zijn dat je echt concreet moet leren "anders te denken" over dingen, anders tegen zaken aan te kijken zodat ze in eerste instantie al minder stress veroorzaken. Je gedachten en gevoelens zijn wel echt, maar ze hebben het niet altijd bij het rechte eind ;-)

Ik zelf heb dat ook erg lang gedaan, top op gegdven moment iemand zei dat als je iemand op een normale rustige toon wijst op iets wat je dwars zit aan hen of wat anders, dat je vanzelf merkt dat de emmer wat minder vol zit en mensen meer duidelijkheid hebben over jou. Bijv. Iemand tikt vervelend op een tafel en jij ksn dat niet uitstaan, zeg het gewoon tegen ze en jij bent je ei kwijt

Probeer op het moment dat je je irriteert jezelf af te vragen of het echt de moeite van je tijd waard is. Bedenk dat er genoeg leuke dingen zijn die je op dat moment zou kunnen doen en bel bijvoorbeeld een vriendin op. Ook kan gewoon het luisteren van vrolijke muziek of het lezen van een boek helpen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100