Ik heb sterk de neiging om al mijn vervelende gevoelens op te kroppen, wat op een duur leid tot een huilbui etc. Heeft iemand een tip hiervoor?

Met vervelende gevoelens bedoel ik bv. mensen die ik niet uit kan staan, dingen die me niet lekker zitten etc.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Sporten is een manier om jezelf te ontladen. Ik doe dit wanneer ik geïrriteerd ben en me 'geladen' voel. Ga fietsen, koop een bokszak om te stompen, etc. Er zijn veel verschillende manieren. Zet tijdens het sporten een leuk muziekje op.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik sport namelijk heel veel zo'n 6 uur op een dag, ik fiets ook heel veel, als ik aan het sporten ben zet ik ook meestal een leuk muziekje op, een bokszak heb ik niet dus dat zou ik evt .nog aan kunnen schaffen. Dus ik denk dat het probleem ergens anders ligt, maar ik weet niet precies waar.
Lastig. Je kunt nu eenmaal ook niet altijd op het moment zelf acuut je onvrede uiten (al is het an sich geen slecht idee dat te proberen en wellicht iets mondiger / assertiever te leren zijn ), maar je moet ook niet de hele dag van alles maar opkroppen en slikken. En af en toe een huilbui is ook gewoon best lekker hoor, als dat je oplucht.

Maar die gevoelens van frustratie en tegenslag maken een hoop adrenaline aan in je lichaam waar, als je daar niks mee doet, je goed last van kunt krijgen. Adrenaline is het "vechten of vluchten"-hormoon, en wil dat je actie onderneemt. En actie ondernemen is het beste wat je er tegen kunt doen.

Ga een stuk wandelen, pak de fiets, ga op een sport, neem de tuin te grazen, ruim je klerenkast uit, doe iets fysieks waarin je veel energie kwijt kunt. Dan kan je stressniveau weer een beetje afzakken en kun je er weer even tegen. Maar je kunt ook niet ontladen door bewegen alleen ; de oorzaak van de stress moet je OOK "aanpakken" of in elk geval onder ogen zien. En dat betekent soms ook de confrontatie aangaan met dingen die je niet fijn vind. Toch weerwoord geven, toch voor jezelf opkomen (mensen vinden je niet ineens niet meer aardig als je een keer tegengas geeft bijvoorbeeld), toch doorzetten met die klus als het in eerste instantie niet wil.

Als je merkt dat je helemaal vast loopt, of misschien rare dingen gaat doen (controleren, tellen, poetsen) om de stress te kanaliseren, is het wellicht geen slecht idee daar via de huisarts (tijdelijk) hulp bij te vragen. Het kan zijn dat je echt concreet moet leren "anders te denken" over dingen, anders tegen zaken aan te kijken zodat ze in eerste instantie al minder stress veroorzaken. Je gedachten en gevoelens zijn wel echt, maar ze hebben het niet altijd bij het rechte eind ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik sport namelijk al heel veel zo'n 6 uur op een dag, fietsen, voetballen, lopen, ik zit op tafeltennis sinds begin dit jaar, ik ga nu ook competitie spelen dus ik denk dat daar het probleem niet echt in zit. Ik ga wel proberen om iets mondiger te worden, ik denk dat ik dat nog niet echt ben, dat klopt. Momenteel doe ik nog geen rare dingen zoals controleren, tellen, poetsen, om de stress te kanaliseren, dus ik denk om hiervoor naar de huisarts te gaan niet echt nodig is. Verder heb ik ook moeite om die huilbuien met iemand te delen, zou ik die met iemand moeten delen, met mijn vriend bijvoorbeeld, of zou ik die ook voor mezelf kunnen houden, het lijkt me namelijk een beetje vreemd om hierover opeens in huilen uit te barsten, terwijl een vriend van mij bij mij is bv.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De mens is een sociaal dier ; delen is ALTIJD beter. Maar reken niet altijd op begrip. (Vooral niet bij mannen ;-) )
Heb je geen vertrouwenspersoon waarmee je regelmatig kunt praten ? Je moeder, een zus, je bete vriendin, een tante, een lerares, een coach, whatever, iemand bij wie je je op je gemak voelt en die naar je luistert en je serieus neemt ?
Als je die niet hebt, is de huisarts helemaal zo'n slecht idee nog niet ; dat is namelijk OOK een vertrouwenspersoon, en niet alleen oor lichamelijke klachten, maar ook voor je geestelijke gezondheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tot vorig jaar had ik altijd een soort coach, maar dit is gestopt omdat dit niet meer nodig is, maar je hebt gelijk, ik ga er wel een keer met iemand over praten. Dan had ik nog een vraag, kan je ook troost vinden bij huisdieren, ik heb een konijn, kan die ook je troost verminderen, als ze (het is een vrouwelijk konijn) als ik verdrietig ben?
Ik zelf heb dat ook erg lang gedaan, top op gegdven moment iemand zei dat als je iemand op een normale rustige toon wijst op iets wat je dwars zit aan hen of wat anders, dat je vanzelf merkt dat de emmer wat minder vol zit en mensen meer duidelijkheid hebben over jou.

Bijv. Iemand tikt vervelend op een tafel en jij ksn dat niet uitstaan, zeg het gewoon tegen ze en jij bent je ei kwijt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou inderdaad ook kunnen ja, goede tip! Gaat het nog steeds bij jou op deze manier?
Probeer op het moment dat je je irriteert jezelf af te vragen of het echt de moeite van je tijd waard is. Bedenk dat er genoeg leuke dingen zijn die je op dat moment zou kunnen doen en bel bijvoorbeeld een vriendin op. Ook kan gewoon het luisteren van vrolijke muziek of het lezen van een boek helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik doe op zich genoeg dingen om mezelf af te leiden, ik sport heel veel, luister veel muziek, lezen doe ik de laatste tijd ook meer, het mezelf afvragen is inderdaad een goede oplossing, dat ga ik doen, is troost zoeken bij andere mensen ook een oplossing of moet ik hiermee voorzichtig mee zijn?