Is flauwvallen slecht voor je, als het een gevolg is van spieraanspanning?

Ik was benieuwd of ik kon flauwvallen door al mijn spieren aan te spannen, dit gebeurde ook ongeveer. Maar mijn vraag is of dit ook slecht voor je is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
Flauwvallen is nooit gezond

Antwoorden (1)

Ik wist niet dat je op deze manier expres een flauwte op kan wekken, maar helemaal onlogisch is het ook weer niet.

Je valt, normaal gesproken, flauw door problemen in de bloeddrukregeling. Als je staat, zakt het bloed onder invloed van de zwaartekracht naar je buik en benen. Het hart vult zich dan minder goed met bloed en de hoeveelheid bloed die het hart rondpompt neemt af. Hierdoor daalt je bloeddruk. In reactie hierop vernauwen de bloedvaten in je buik en benen zich en gaat je hart sneller kloppen, waardoor de bloeddruk weer stijgt.

Als je flauwvalt, reageert je lichaam onvoldoende op de daling van je bloeddruk. De bloedvaten vernauwen zich niet en je hart gaat langzamer kloppen. Daardoor is er even te weinig bloed en dus ook te weinig zuurstof bij de hersenen, waardoor je kort buiten bewustzijn kunt raken.

Door alle spieren aan te spannen verhoog je ook de druk op die spieren. Het bloed circuleert moeilijker wat weer resulteert in minder verse zuurstof bij de hersenen en krijg je dus hetzelfde effect.

Nu zijn er 2 onderdelen:
- het flauw vallen an-sich
- een tekort aan zuurstof bij de hersenen.

Flauwvallen lijkt erg gevaarlijk en eng. Maar het kan gezien worden als een veiligheidsmechanisme van je lichaam. De zwaartekracht zorgt er voor dat je op de grond valt, zodat het hoofd en hart op dezelfde hoogte komen te liggen. Het hart hoeft dan minder hard te pompen om weer voldoende bloed bij de hersenen te krijgen. Zodra het zuurstofniveau in je hersenen weer voldoende is, kom je weer bij bewustzijn.
Dus afgezien van het feit dat je je bij het vallen kan bezeren is het flauwvallen zelf niet echt gevaarlijk.

Maar de réden van dat flauwvallen, het tekort aan zuurstof in je hersenen, is dat wél !
Er kunnen hersencellen afsterven en daardoor kun je funkties kwijt raken. Daar kun je de rest van je leven last van hebben. En dát voor een zinloos spelletje !

Niet meer doen dus !!!!
Ritsuka
7 jaar geleden
en je zal maar net tijdens het vallen met je hoofd op de punt van een tafel komen en dood gaan daardoor...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Vandaar ook de zin: "Dus afgezien van het feit dat je je bij het vallen kan bezeren..." :-)