Hoe giftig zijn vaatwastabletten nu echt, in hoeverre verschilt het nou eigenlijk met gewoon afwasmiddel?

Ik heb altijd het gevoel dat ik mijn handen moet wassen nadat ik een vaatwastablet heb aangeraakt. Maar na het gebruik van gewoon afwasmiddel doe ik dit eigenlijk niet en hier was ik soms zelfs gewoon mijn handen mee. Hoeverre verschilt het nou eigenlijk met gewoon afwasmiddel? Is het veel giftiger? Er staan zoveel enge waarschuwingen op altijd!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21.2K
fremar
7 jaar geleden
lijkt mij alleen gevaarlijk als het product in contact komt met de ogen.

Antwoorden (2)

De ingrediënten in vaatwasmiddelen kunnen schadelijk zijn voor mens en milieu. Zo zitten in sommige soorten fosfaten. Steeds meer merken stappen over naar niet-giftige, fosfaatloze technieken.
Op de verpakking staan niet alleen de ingrediënten, maar ook waarschuwingen voor inslikken en aanraking met de ogen. Bij tabletten met oplosbaar folie is het risico op contact van giftige stoffen met de ogen het kleinst.
En veel vaatwasmiddelen bevatten parfum, wat niet nodig is voor het schoonmaken. Dit kan bij mensen met allergieën en overgevoeligheid tot gezondheidsklachten leiden.

In families waar met ze met de hand afwassen, hebben de kinderen minder last van allergieën dan in families met een vaatwasser. Dat concludeerden Zweedse onderzoekers uit een onderzoek onder ruim 1000 kinderen van 7 en 8 jaar. Waarschijnlijk komt dit doordat met de hand afwassen minder hygiënisch is. De kinderen worden zo waarschijnlijk op jonge leeftijd aan bacteriën blootgesteld, waardoor de kans kleiner is dat ze later een allergie zoals eczeem of astma ontwikkelen.

De doeltreffendheid van handafwas is afhankelijk is van het type vuil, de vorm van de vaat, de sterkte van het afwasmiddel en de temperatuur van het water. Wat je binnenkrijgt door zeepresten op je vaat is minimaal. Daarnaast zijn de stoffen in afwasmiddelen tegenwoordig afbreekbaar, zowel in het milieu als in het menselijk lichaam. De anionogene oppervlakteactieve, niet-ionogene oppervlakteactieve, en amfotere oppervlakte-actieve stoffen in afwasmiddelen zijn niet slecht voor de gezondheid. Je moet alleen contact met je ogen vermijden, want dat kan ernstige irritatie veroozaken.
Amadea
7 jaar geleden
Vaatwastabletten zijn veroorzakers van ernstige allergieën en meer. Bron: Éénvandaag 3 februari 2023, het eerste item.
https://www.npostart.nl/eenvandaag/03-02-2023/AT_300008916

Dus dat is de oorzaak en niet dat handafwas minder werkt zoals Amadea hierboven antwoordde.

Ze vallen ook samen met de introductie van de vaatwasser. Die allergieën kunnen echt onacceptabel verwoestende gevolgen hebben. Ik kan er nauwelijks iets over vinden in het publieke domein. Ik weet niet zeker hoe effectief het is, maar ik zorg voortaan zeker voor ecologische vaatwastabletten.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Zij zegt LIJKEN samen te vallen.
Professionele vaatwassers zorgen wel voor maagproblemen en allergieën. Een typische cyclus in een commerciële vaatwasser omvat het circuleren van heet water en afwasmiddel gedurende ongeveer 60 seconden onder hoge druk. Daarna volgt een tweede was- en droogcyclus van 60 seconden waarin water en een glansspoelmiddel worden aangebracht.
https://en.rua.gr/2022/12/09/dishwasher-detergents-contaminate-food-and-damage-the-intestines/
SimonV
een jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je je ongerust maakt na zo'n uitzending, maar de meeste allergieën worden veroorzaakt door contact met allergenen, zoals voedsel, pollen, huisstofmijt, huidschilfers van huisdieren, stuifmeel, insectenbeten of -steken en bepaalde medicijnen.
De incidentie van ernstige allergische reacties op voedsel is dramatisch toegenomen, met 377% tussen 2007 en 2016.
https://www.foodbusinessnews.net/articles/9798-severe-food-allergies-rise-dramatically-over-past-decade
https://schoolnutrition.org/resource/major-allergens-the-big-nine/
Vanaf 2007 trad juist een tijdelijke daling in van het aantal verkochte vaatwassers.
https://www.statista.com/statistics/220166/unit-shipments-of-dishwashers/
Er lijkt dus geen verband te zijn. Als je echt aanslag ziet op de vaat is dit natuurlijk niet gezond. Deze moet je wel verwijderen.