Is bij mensen die een maagverkleining hebben ondergaan de eetlust/snacktrek ook minder?

Ik weet dat je door de maagverkleining minder kunt eten. Maar is de trek in eten/snacken ook minder? Zo nee hoe los je dat dan op?
Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
je moet volgens mij een speciaal eetchema volgen

Het beste antwoord

De trek is hetzelfde, maar treedt eerder op. Je hebt dus vaker per dag trek.

Doordat de maag kleiner is, zit je (letterlijk) sneller vol. Je kunt dan gewoon niet meer eten.

Maar een kleinere maag is ook sneller leeg.

In de praktijk moet iemand die een maagverkleinende operatie heeft ondergaan, elke twee uur iets eten. Dat is bij elkaar genomen, dus over de hele dag gezien, minder dan je binnenkrijgt als je geen maagverkleining hebt ondergaan en drie maaltijden per dag eet - vandaar het afslank-effect van een maagverkleinende operatie. Maar de consequentie is dus wel dat je elke twee uur trek krijgt - sterker nog, dat je elke twee uur iets *moet* eten om te voorkomen dat je teveel afvalt.

Toegevoegd na 1 uur:

Ik heb het even nagevraagd bij een goede vriendin die twee jaar geleden een maagverkleinende operatie heeft ondergaan.

Zij moet inderdaad elke twee uur iets eten.

Nog belangrijker is dat zij de juiste dingen eet. Haar verkleinde maag en omgelegde darm nemen bepaalde stoffen veel slechter op dan vroeger. Ze moet er vooral goed op letten dat ze voldoende eiwitten binnenkrijgt. Voor de vitaminen heeft ze vitaminepillen nodig, want wat ze ook eet, ze neemt veel te weinig vitaminen op uit fruit en ander voedsel.

Koolhydraten mag ze onbeperkt eten, maar ze heeft er weinig aan. Ze mindert dus koolhydraten - niet omdat die slecht zouden zijn, maar omdat ze in haar kleine maagje de plaats innemen van dingen die ze harder nodig heeft, zoals die eiwitten.

De typische snack-trek heeft ze nog steeds. Dus ook het zich volvreten met lekkernijen zoals chips doet ze nog steeds. Met het verschil dat ze vroeger met gemak een hele zak leegvrat, en dat ze nu na een kwart zak al helemaal vol zit.

De maag weer oprekken door te over-eten kan wel, maar daarvoor zou ze wekenlang tot over de pijngrens heen moeten eten. Dat "lukt" dus alleen wanneer je een sterke psychische eetverslaving hebt.

Wanneer ze zich niet aan haar twee-uurs-eetregime houdt krijgt ze te weinig voedingsstoffen binnen. Ze voelt zich dan slap, net zoals jij en ik ons zouden voelen wanneer we twee of meer maaltijden zouden overslaan.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt coor uitgebereide antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk klinken als een ongezonde manier van afvallen. En ik ben bang dat het veel te makkelijk en te snel word toegepast.

Andere antwoorden (2)

De trek KAN kleiner worden , maar VAAK ook NIET. Het is namelijk niet alleen fysieke trek, het is veelal psychisch.

Na een maagverkleining is (logisch) je maag kleiner en zou je verwachten dus dat je ook minder trek hebt , omdat je dus eerder het seintje krijgt : VOL ... > dat is dus niet zo bij iedereen!

>>Er zijn zelfs mensen die zoveel en zolang steeds meer eten toch , dat hun maag weer oprekt. Jammer en zelfs tragisch. Zij zijn nog verder van huis daardoor.

[Ook zijn er mensen die een tweede operatie nodig hebben, omdat de eerste niet het goede effect had. (ik weet hier niet genoeg van).]

De trek is niet per definitie kleiner/minder > je krijgt voor de operatie al (dit wordt niet voor niets een 'traject' genoemd) een ander eet-regime, nee GEEN dieet, maar een andere manier van eten.

Ander voedsel en natuurlijk in de eerste plaats koolhydraat-arm. Je leert om niet slechts 3.x.per dag te eten , maar om bijv. tussen ontbijt en lunch een 'snack'-moment in te lassen .

>> wat ook logisch is , is niet meer wit te eten (brood/ pasta/ rijst) maar ipv daarvan volkoren en zilvervlies te kiezen. Hier heb je veel meer aan, minder nodig om voldoening (gevoel van 'genoeg') te ervaren.<<

Nee geen boterhammen , maar een portie fruit (1 per dag is beter > suiker! ook natuurlijke suikers zijn NIET goed , kunnen ook makkelijk te veel gegeten worden!) en tussen lunch en avondeten en 's avonds nog eens, die je met bijvoorbeeld een paprika of wat radijs, bleekselderij of worteltjes kunt oplossen.

Het gaat er om dat je je maag BEZIG HOUDT >> de meeste mensen die een gewichtsprobleem hebben en proberen af te vallen, eten TE WEINIG en daarop reageert je lichaam door 'wat' je eet op te slaan als VET...

De gedachte dat een kleine maag DUS een vol gevoel geeft is niet helemaal juist. Inderdaad, je eet vaker om geen honger te hebben/krijgen, maar evenzo goed zijn er toch mensen waar dit niet bij werkt omdat het PSYCHISCH is.

Mijn eigen ervaring is dat je met bijvoorbeeld een groente smoothie trek kunt minderen jazeker, maar daarmee verander je niet de trek in , noem maar iets duidelijks , boterhammen met gebakken eieren en spek... Het verschil mag duidelijk zijn, een volle maag en toch trek en vooral > geen trek in een appel op dat moment ;-)

- Vervolg in reacties -

Toegevoegd na 7 uur:
Vergat ik: Het eerste wat je leert bij de ZH diëtiste : grote gevaar : >suiker< en >koolhydraten<

Toegevoegd na 1 dag:
N.B. Dit is gebaseerd is op mijn EIGEN ervaringen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- Vervolg - ...Het verschil mag duidelijk zijn, een volle maag en toch trek en vooral > geen trek in een appel op dat moment ;-) Laat ik het zo zeggen, de trek KAN verminderen , maar niet bij iedereen . Ook KAN je je eetlust veranderen , maar dat lukt niet iedereen. Het is zowel lichamelijk als mentaal hard werken , het is geen kleinigheid , niet iets dat je even doet en al helemaal niet wat bij sommige mensen het idee lijkt: >>> de operatie en daarna is het leed geleden <<< Nee zeker niet! DAARNA >BEGINT< het pas .
jodyenboyke
7 jaar geleden
+ helaas worden mensen na de operatie slecht begeleidt, vooral het anders leren denken over eten, (snacken e.d.) laat te wense over, waardoor veel mensen toch weer in de fout gaan, aankomen en wat natuurlijk erger is een ware aanslag op hun lijf doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor t uitgebreide antwoord Jodukus52!
Door een maagverkleining krijg je minder honger dan normaal omdat er maar een kleine hoeveelheid inpast is hij al snel vol dus krijg je minder zin in tussendoortjes waar je dus dik. Van wordt