Heb ik een fotografisch geheugen?

Mensen en docenten vragen het wel eens aan me, en ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht, hier wat uitleg:

Bladzijdes met tekst en plaatjes in een boek kan ik tijdens toetsen terughalen, melodieën en liedjes op piano vanaf gehoor naspelen, ook kan ik dingen vanaf heel erg vroeger gedetailleerd herrinneren, of als ik ergens eerder ben geweest zelfs maar heel even of heel lang geleden kan ik alles van die plek naar boven halen. Gewoon van hoe het eruit zag en wat voor sfeer er hing. Ook kan ik gesprekken, gewoon leuke feitjes of dingen die me zijn vertelt of wat ik ooit opgeschreven heb kan ik lang daarna nog na vertellen.
Heb ik een fotografisch geheugen of gewoon een goed geheugen? Of is dot gewoon normaal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geloof in een fotografisch geheugen. Net als jij ontdekte ik op school dat ik me precies kon herinneren wat de docent letterlijk gezegd had, verdwaal ik nooit, herken de plaatsen waar ik lang geleden ooit ben geweest. Kon thuis het volgeschreven bord voor de geest halen en thuis aantekeningen maken.
het naspelen van muziek dat heb ik niet :) Volgens mij heb je een fotografisch geheugen. Jammer genoeg wordt het minder sterk als je ouder wordt.

Antwoorden (1)

Wikipedia zegt dit: "Fotografisch geheugen, of eidetisch geheugen, is een term die gebruikt wordt voor het vermogen beelden, geluiden en dergelijke exact op te slaan in het menselijk geheugen. Hoewel het bestaan van fotografisch geheugen ter discussie staat, lijken sommige savanten of mensen met het syndroom van Asperger in staat te zijn beelden perfect na te tekenen uit hun geheugen." Het zou dus kunnen dat als je veel dingen precies onthoudt je een fotografisch geheugen hebt, als je dat zeker wilt weten moet je dat eens laten onderzoeken of een quiz doen op internet bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Een quiz op internet is niet echt betrouwbaar.