Hoe kom ik van mijn spijt af?

Die avond... Die avond voordat onze poes ingeslapen zou worden... 1 augustus, ik herinner het als een seconde terug. Spijt... Spijt heb ik... Dat ik het beestje heb laten gaan. Zelfs de avond voordat hij werd ingeslapen niks gezegd, geen afscheid genomen, helemaal niks... Ik voel me schuldig! Heel schuldig! Toen werd ik 's ochtends wakker, daar lag hij dan... Dood, morsdood... Ingeslapen, 's ochtends. Heel de dag niet gehuild, zogenaamd, zitten ontkennen, alles! Maar 's avonds, in bed... Tranen, spijt dat ik geen afscheid heb genomen van het lieve beestje. En nu, ik voel me zo schuldig... Wat kan ik doen?!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is gewoon keiharde rouw, en de ontkenning de avond van het inslapen, het gewoon niet wíllen dat het gaat gebeuren, is vermoedelijk de reden geweest dat je geen afscheid hebt willen of zelfs kunnen nemen. Want afscheid nemen maakt het definitief. Je bent echt niet de enige die zich daar gewoon NIET toe kan zetten.
En de volgende morgen realiseer je je dat dit "magisch denken" niet geholpen heeft, en komt de waarheid keihard binnen. Ook de wroeging die je dan voelt, is keihard verdriet.

Na verloop van tijd ga je je realiseren dat het voor het diertje het beste is geweest, en dat je op dat moment gewoon echt niet in staat was om afscheid te nemen, en dat het de uitkomst ook niet veranderd zou hebben. Je moet het een plekje zien te geven, en er als het kan veel over praten met mensen die begrijpen wat je doormaakt.

Misschien is het nog een beetje vroeg voor deze dooddoener, maar tijd heelt ECHT alle wonden, en de scherpe kantjes slijten er van af. Dat gaat bij een dier doorgaans sneller dan bij een mens. Maar zeker de eerste dagen kan het net zo rauw zijn en zo intens pijn doen. En die fase moet je doorheen.

Heel veel sterkte, en heb ook begrip voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat de kat is ingeslapen om het beestje (verder) lijden te besparen, omdat hij uitzichtloos leed, of op het punt stond dat te gaan doen? Daarvan uitgaande is het inslapen een daad uit liefde geweest, hou dat voor ogen.
Verder neem ik aan dat (een van) je ouders bij het inslapen is (zijn) geweest. Voor de kat is dat voldoende: het is snel gebeurd, en al te veel drukte om het beestje heen is ook niet goed.
Voor nu echter mag je gerust rouwen om je katje, dat is helemaal niet gek. Misschien kan je een speciaal plekje inrichten, met wat foto's van je kat, wat van z'n speeltjes, een kaarsje? Neem je tijd, sterkte!
Rieneke1