Wat moet ik nou doen bij rugpijn? Stil gaan liggen of in beweging blijven???

Ik hoor doorgaans van iedereen een ander antwoord. Dus ik wil hier eens mensen polsen!

Weet jij het antwoord?

/2500

nee dan word je stijf je moet wel in beweging blijven bijv. stukjes lopen.

in beweging blijven is het beste. niets forceren, en eventueel een niergordel dragen ter ondersteuning (bij lage rugpijn).

Als de rugpijn erg is, moet je naar de fysiotherapeut of de huisarts! Wat je het beste kan doen hangt namelijk samen met de oorzaak.

Ik heb ook het idee dat je in beweging moet blijven, Wel rustig zoals Mirjamm dat al aangeeft, maar ga eens naar een arts. Mogelijk kun jij je laten onderzoeken om te zien waarom je rugpijn hebt.

Als je echt rugpijn hebt is het beter om in beweging te blijven. Maar rugpijn kan ook andere oorzaken hebben..dus iets wat niks met de rug te maken heeft. Dus altijd eerst naar de huisarts gaan, die kan dan vertellen wat het beste is.

Dat hangt een beetje van de rugpijn af en wij zijn niet deskundig om dat te beoordelen.Als je een beschadiging hebt kan ik me voorstellen dat het juist rust nodig heeft terwijl in andere gevallen je juist in beweging moet blijven.

blijven bewegen !! Anders duurt het allemaal nog langer!!

Pijnstillers nemen en blijven bewegen zegt mijn huisarts altijd. Ik zat een keer bij hem en toen vroeg hij wat ik aan pijnstillers had genomen. Ik zei: 'niks'. Toen vroeg hij waarom niet. Ik antwoordde: 'Omdat ik hard ben.' Zijn reactie: 'Nee, omdat je dom bent.' Sindsdien neem ik pijnstillers en blijf bewegen en het is dan werkelijk eerder over. PS mijn huisarts en ik hebben een goeie relatie hoor... Ik weet wat ik aan hem heb, dus hij mag dat tegen me zeggen (voordat er reacties komen). Toegevoegd na 37 minuten: Ik wil even, na de reactie van SuzyQ, opmerken dat het bij mij gaat om pijn aan de rugspieren. Wanneer je iets aan je wervels hebt, of een beginnende hernia, dan is het handig om het advies van de arts op te volgen. Als die zegt: 'stil liggen', dan moet je dat doen!!!

Door de rugpijn gaan de spieren rondom zich aanspannen waardoor de klachten erger kunnen worden. Het best zou je oefeningen doen om die spieren los te krijgen. Draai voorzichtig met je heupen alsof je aan het hoelahoepen bent. Bij stijfheid bv als je opstaat kan het al helpen om de trap enkele keren op en neer te doen. Wel niks forceren je voelt zelf het beste aan tot hoever je kan gaan. Suc6 en laat er toch even naar kijken als de klachten regelmatig terug komen.

Dat komt omdat rugpijn verschillende oorzaken kan hebben, en je daar op verschillende manieren op moet reageren. Veel mensen zullen het advies herhalen dat hun arts hen gegeven heeft, maar dat advies is alleen van toepassing op hún situatie, niet op die van jou. Negeer dus alles wat je hier leest, en ga naar de dokter. Je rug heb je bij alles nodig wat je doet, het is niet iets om risico's mee te nemen als je niet weet wat de pijn veroorzaakt. Een dokter kan, anders dan een groep anonieme internetters, je rug onderzoeken om erachter te komen wat er aan de hand is. Dan kan hij/zij je goed advies geven of indien nodig doorverwijzen naar een fysiotherapeut.

Laat de dokter eerst bepalen waar de rugpijn vandaan komt: slechte houding, hernia of een overbelaste spier. Bij het eerste kun je therapie volgen, bij een hernia zegt de dokter wat je moet doen en bij spierpijn zal hij zeggen dat je het rustig aan moet doen, pijnstiller nemen (iets met diclofenac= Votaren K) maar wel blijven bewegen, want rust-roest.

Bronnen:
Eigen ervaring

zo wie zo eerst naar de huisarts en die zal je dan vertellen wat je moet doen. meestal is dit toch bewegen al doet het zeer maar wel rustig aan bewegen! dus geen marathon gaan rennen of flink sjouwen meestal is beweging toch het beste maar dit zal je huisarts je ook vertellen mocht je iets anders hebben als gewoon rugpijn zal hij je vast foto's laten maken of zo

Bij rugklachten is het in de regel het beste om in beweging te blijven. Er wordt meestal geadviseerd om te lopen of te liggen, dus afwisselend rust en beweging. Daarnaast is het belangrijk dat als je rust, je gaat liggen, niet zitten! Verder is het van belang dat je niet over je grenzen heen gaat en dat je er goed op let dat je geen rare loophouding aanneemt (bijvoorbeeld schuin lopen om je rug te ontlasten), je hebt namelijk kans dat je dan meer klachten krijgt. Om goed in beweging te blijven als je veel last hebt met lopen, zou je kunnen overwegen om regelmatig te gaan zwemmen of te gaan bewegen in water. In ieder geval ook advies vragen aan een arts, met behulp van specifieke pijnstillers als dicloflenac, kun je vaak ook al wat beter bewegen.

Tja, lastige vraag! Als je rugpijn is ontstaan na een dag veel staan of lopen, dan zou ik lekker comfortabel in bed gaan liggen. Word je 's ochtends juist wakker met rugpijn, dan zou ik blijven bewegen overdag. Het is dus afhankelijk van de situatie.

Niet te veel zitten, veel lopen, fietsen op glad wegdek en afwisselend liggen. Op de knieën voor een laag tafeltje gaan knielen en op het tafeltje leunen. Pijnstilling consequent innemen, 3x2 paracetamol in de 24 uur. Na pijn afname afbouwen. Dit is het advies van mijn therapeut en huisarts.

Ik wil graag even een ander invalshoek belichten. Namelijk dat de pijn een teken is van het lichaam om jouw te helpen. De pijn helpt jouw om dat gebied eens te leren kennen. Het helpt je om aan te geven bij welke activiteiten je je rug gebruikt/misbruikt. Hierdoor kan je eens anders aankijken tegen die activiteiten. Misschien kan je die activiteiten aanpassen zodat zij beter zijn voor je rug. Normaal gesproken let je niet op de rug. Nu met de pijn juist extra, maar nog niet op de goede manier. omdat de pijn vervelend is, overheerst de pijn. Terwijl pijn de enige manier is van je lichaam om je iets duidelijk te maken. Net zoals een huilende baby. Dus kijk niet naar de pijn als iets vervelend. Bedank je pijn omdat jij daardoor aandacht krijgt van je rug. Geef die rug die goed aandacht. Pijn is helaas maar een bijverschijnsel. Dat wil echter niet zeggen dat je alle bewegingen niet moet doen om de pijn te laten verdwijnen. Het gaat er eerder om dat jij elke beweging eens aandacht geeft. En meer gecoördineerd beweegt.

blijf binnen de pijn-grenzen bewegen. dat is het eerste wat in mij opkomt. tevens bedenk ik: wat voor soort rugpijn heb je? mogelijk is het aan te raden om helemaal niet te bewegen. stil liggen, wachten tot het 'beter', danwel 'over' gaat. dat klinkt dus tegenstrijdig. wat vindt jouw dokter/fysiotherapeut? en volg je eigen verstand. Toegevoegd na 3 minuten: weloverwogen is beter denk ik dan goede...

Korte oplossing: een bad nemen. Werkt heel goed! Lange oplossing: je rug trainen met fitness.

Ik lig beroepshalve veel op mijn rug, zo'n 16 uur per dag. Door veel te bewegen of bewogen te worden heb ik totaal geen rugklachten. Ik adviseer je mijn beroep aan.

Pijn is een signaal van je lichaam dat het ergens niet goed gaat, maar ons lichaam pakt dat soms wel heel verwarrend aan, omdat de plaats waar we de pijn voelen helmaal niet de juiste plek hoeft te wezen waar ook het probleem zit, je rug is zo'n beetje een soort verzamelplaats waar je dingen van elders in je lichaam kan voelen. Heel verstandig is het dan ook, even naar de huisarts te gaan, anders slik je straks pijnstillers voor de verkeerde kwaal. Of je denkt dat het je rug is, terwijl het best een van je organen kan zijn. Pijn tussen je duim en wijsvinger van je linker hand als je er in knijpt , komt meestal van je dikke darm!! Pijn in je linker slaap, geeft vaak aan dat je een leverprobleem hebt!! Dus rugpijn zegt op zich zelf niets, althans niet waar het echte probleem zit. Maar het kan natuurlijk wel je rug wel wezen.

Rugpijn kan vele oorzaken hebben, eerst moet je de diagnose weten, welke soort rugpijn heb ik, want daar zijn er wel een tal van. Als je de diagnose weet, dus m.a.w. als je weet waarom heb ik rugpijn dan wet jij ook vanzelf of bewegen of niet bewegen goed is. Want bewegen wil zeggen welke beweging mag ik en kan ik doen. Maar zoals gezegd moet je eerst de diagnose hebben van een arts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100