Hoe kan ik voorkomen dat ik wakker word door een schok in slaap?

Ik word laatste 7 maanden steeds wakker door schokjes in mijn slaap. Het duurt soms wel 30 schokjes voor dat ik echt in slaap val. Ik heb onderzoek gedaan op het internet en vond iets over hypnic jerks maar dat is het niet want dat heb ik hypnic jerks wel vaker. Het voelt gewoon anders. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
het klinkt wel als hypnagoge schok
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(bijna) alle slaapstoornissen hangen samen met magnesium tekorten.
Hypnic jerks ook, dus wat het ook precies is waar je last van hebt, zeer grote kans dat magnesium een belangrijke factor is.

Antwoorden (1)

Zo’n schokje of vallend gevoel in de fase tussen wakker zijn en slapen heet een hypnagoge schok of een slaapstuip. De wetenschap is er niet uit wat dat gekke gevoel veroorzaakt, want er is nog geen uitgebreid onderzoek naar gedaan. Er zijn wel een paar theorieën.

​Ontspannen spieren
Als je slaapt, zijn je spieren ontspannen. Tijdens de REM-slaap, de fase waarin je droomt, zijn de spieren van je ledematen zelfs tijdelijk verlamd. Je valt niet in een keer in slaap en ook je spieren worden niet met een knopje in een klap uitgeschakeld. Hersendelen vallen achtereenvolgens in slaap.

Zo kan het gebeuren dat de hersengebieden die zorgen voor waarneming nog wakker zijn, terwijl het gedeelte van je brein dat je spieren aanstuurt al wel slaapt. Het wakkere hersengebied denkt daardoor dat je valt en spant in een reflex al je spieren aan om je overeind te houden. Dit ervaar je als een schokje in ledematen.

​Stress
Sommige wetenschappers denken dat de stuiptrekkingen iets te maken hebben met stress, angst of een verstoorde nachtrust. Ze komen namelijk vaker voor als je heel moe bent of niet comfortabel ligt.
fremar