Hoe om te gaan met een pestende buurman die beweert dat ik hem telkens begluur, afluister of in de gaten hou?

Hallo

Ik woon in een vrijstaand huis net buiten het dorp samen met mijn broertje en mijn moeder.

Ons huis staat recht tegenover het huis van de buren, tussen onze 2 huizen zit geen schutting of een heg, ik kan dus zo via de keuken bij hun naar binnen kijken en zij kunnen bij ons naar binnen kijken.

Wat is nou het probleem, mijn buurman die denkt de hele tijd dat hun in de gaten hou, dat ik ze begluur of af zit te luisteren.

Dit vind ik erg jammer, het maakt mij erg onzeker, als ik naar de keuken toe loop, loop ik met mijn gezicht starend naar de grond toe, bang dat mijn buurman weer denkt dat ik hun in de gaten houd, dit gedoe beperkt mij in mijn doen en laten, maar dat is nog niet het ergste, hij zit de hele buurt tegen mij op te stoken, als ik op mijn kamer zit schreeuwt hij asociaal naar mij toe, als ik buiten ben roept hij samen met zijn vrienden nare dingen naar mij toe of zit hij mij uit te lachen, op het laatst krijg ik gewoon het idee of de hele buurt tegen mij is.

Hoe kan ik hier het beste mee om gaan, ben ik buiten in de tuin aan het werk dan heb ik oordoppen in mijn oren omdat ik bang ben dat mijn buurman mij anders weer wil kwetsen, ik probeer zoveel mogelijk niet hun richting op te kijken, zou ik een keer hun richting op kijken dan is het alweer mis, ben ik in de keuken eten aan het koken dan voel ik mij zo onzeker, hoe kan ik hier het beste mee omgaan

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (5)

Ik heb ook zulke buren. Ben op en dag naar hem toegestapt toen hij buiten stond. Ik ben vlak voor hem gaan staan en heb hem 1 zin laten weten. Ik heb gezegd: wij willen helemaal niks met jullie te maken hebben. Zijn mond viel open. Toen probeerde hij of ik nog ergens antwoord op zou geven. Ik geef gewoon geen antwoord meer, al kletst hij 10 min tegen me. Toen probeerde zijn vrouw het nog. Die kreeg dus ook geen antwoord. Ik kijk ze ook nooit meer aan. Na 1 dag was ik al van hen af. Al sinds 4 jaar doen wij dit nu en het werkt perfect. Gewoon doen alsof ze niet bestaan en echt nooit meer iets zeggen of op iets antwoorden. Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Inderdaad, zo iemand volkomen negeren alsof hij niet bestaat. Nooit iets terugzeggen.
Niet naar de grond kijken, maar recht vooruit kijken en neuriën of zachtjes zingen.
Je zult merken dat zo iemand na een zekere tijd zelfs volkomen niet meer voor je bestaat, ook niet in je gedachten. .
Burenruzie
De vreselijkste ruzies zijn ontstaan door hele kleine irritaties. Zoals nu hier ook het geval is of liever lijkt te zijn.
(De rijdende rechter is een programma dat veel kijkers trekt en ook problemen oplost.)

Een probleem heeft meestal twee kanten, als je iets hoort is het de versie van de ene buur en het verhaal van de andere kant kan volkomen verschillend zijn. Maar soms ook niet.

>>(Ontbrekende) feiten : hoe lang wonen jullie daar? woonden de buren er al? was er contact met de buren? wat is er gebeurd? heeft je moeder wel goed contact met de buren? en je broertje?<<

Erik, er kan ooit iets gebeurd zijn, misschien weet je het niet eens meer, waardoor de buurman (jouw leeftijd? of ouder / oud?) geïrriteerd raakte en sindsdien op jou let. Kan. Ook kan het dat je een keer te lang bij hun naar binnen keek. Kan. Aan de andere kant hoe weet de buurman dat jij "altijd" maar bij hun naar binnen kijkt ... dan moet hij zelf dus STEEDS bij jullie naar binnen KIJKEN !!

De oplossing kan op verschillende manieren. Ook je moeder is hier bij betrokken en misschien vindt zij het wel prettig om eens met de buren om de tafel te gaan zitten en over en weer te vertellen wat er nou PRECIES aan de hand is en hoe dit op te lossen. >samen met de buren<

Ook kun je het ZONDER de buren ZELF oplossen door binnen bij jullie de ramen (aan de kant van de buren) met raamfolie (lichtdoorlatend) of gordijnen/vitrage/gamellen of luxaflex uit te rusten of gewoon met een paar mooie grote groene planten, kan ook.

Nog een mogelijkheid (duurder maar wel effectiever) is een twee meter hoge tuinafscheiding (hek) neer te zetten over de hele lengte tussen jullie beide huizen.

>informeer bij de gemeente HOE HOOG dat mag... heel belangrijk!<

Je kunt eerst nog informeren bij de buren of ze bereid zijn mee te betalen >> het is tenslotte om het probleem op te lossen , maar als jullie het zelf kunnen betalen zou ik het zelf regelen. (Kijk wel uit dat je het niet op HUN grond zet , anders krijg je daar weer gezeur over.)
> er zijn regels voor hoe het precies moet/mag >let daar goed op <

-vervolg in reacties-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-vervolg - Je kunt eerst nog informeren bij de buren of ze bereid zijn mee te betalen >> het is tenslotte om het probleem op te lossen , maar als jullie het zelf kunnen betalen zou ik het zelf regelen. (Kijk wel uit dat je het niet op HUN grond zet , anders krijg je daar weer gezeur over.)
> er zijn regels voor hoe het precies moet/mag >let daar goed op < Antwoord Veel mogelijk . Binnen: ramen aan de kant van de buren met raamfolie/gordijnen/vitrage/gamellen/luxaflex af te schermen of met grote groene planten.
Buiten : hoog (2 mtr?) hek neerzetten (met of zonder financiële hulp van de buren) . >informeer bij de gemeente<
De oplossing is niet moeilijk.
Negeren helpt inderdaad, maar een fysieke afscheiding maken is veel rustiger. Dan voel je je niet meer 'belaagd'. Succes Eric. > >en laat je niet kennen... het belangrijkste is wel om rustig te blijven en je niet op te laten jutten. Je wordt onzeker van deze buurman, zodra je WEET dat hij je niet meer ziet en dus niet meer kan bekijken of jij iets wel of niet doet..., hoeft dat dus niet meer! Doe je best!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ van mij. Ik vraag me ook af hoe deze situatie ontstaan is.
Sommige mensen zijn nou een keer paranoïa! Zorg dat je het zelf niet wordt!
Zorg inderdaad eerst voor een gordijn of liever plakplastic, nog beter. Zo laat je zien dat je zelf geen enkele interesse in hem hebt en goedkoper dan schutting. Als dat niet helpt....vraag je je af of deze man ook meerdere problemen heeft met zijn omgeving en zo ja...kan ik je aanraden om het boek van Jan Storms te lezen. Hij beschrijft hier heel duidelijk in hoe je weg kunt komen of handelen in dit soort 'relaties' / situaties. Los van je probleem met deze buurman (ik heb ook zo'n buurman) kun je levenslang, je bent nog jong!, ontzettend veel plezier hebben van dit boek. De kern van het boek is dat je Zelf bewuster wordt en herkent waarom bepaalde mensen, die je echt overal in de samenleving, werk, studies, liefdesrelaties etc. tegenkomt, zo doen en waarom juist jij er slachtoffer van kunt worden. Als je dit boek gelezen hebt, besteed je echt geen kostbare tijd meer aan dit soort mensen...echt! Geloof me!
Koop het boek niet via B**.com, lees er wel de tientallen recensies! Zelfbescherming.org en tweedehands vast wel exemplaar te vinden. Die man, en dat boek vooral, hebben echt mijn leven totaal veranderd..en niet alleen het mijne...
Mijn buurman heeft een ander slachtoffer gevonden....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ zorg dat de buurman geen "macht" over je krijgt.
volkomen negeren, daar kunnen dit soort pesters niet tegen. Wordt zelfbewust.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry, "wordt" zonder "t'.
Jan Storms: Destructieve relaties op de schop.
Met sommige mensen blijkt een goede verstandhouding niet mogelijk. Jan Storms doelt hier op de huis-tuin-en-keukenpsychopaten.
Niet gevaarlijk, maar wel reuze vervelend.
Dus: word zelfbewust.
Je vraagt hoe je kunt omgaan met een pestende buurman.

Mij valt op dat je zegt : " de buurman denkt .." En ook : "ik ben bang dat de buurman weer denkt dat ik hem in de gaten hou" .
Je bent zelf erg gespitst op de buurman. Je creëert door je eigen gedachten over de buurman een angst.

Je zegt dat de buurman gezegd heeft dat jij hem begluur, afluister en in de gaten hou . En ook dat hij je uitscheld en uitlacht.
Je hebt veel gedachten over wat de buurman zou denken.

Wanneer je buurman naar je schreeuwt en je uitlacht is dat niet correct.
Wat zegt je moeder daar over ? Kan zij er met de buurman over praten ?
Waarom denk jij en waarom denkt zij dat de buurman je uitlacht ?

Kan het zijn dat je erg onzeker bent en daarom zo op de buurman gespitst?
Of ben je zo onzeker geworden door de buurman?
Dat je jezelf in je eigen huis belemmerd door je eigen gedachten over de buurman is niet goed.
Maar jij bent degene die besluit dat je je niet " gewoon" in de keuken kunt gewegen.
Ook al was de buurman de aanleiding, jij zelf hebt dat doorgetrokken in je gedrag.

Een schutting plaatsen kan ook een oplossing geven.
Dat de buurman naar je schreeuwt en je uitlacht mket ophouden.
Je moeder kan hierover met de buurman spreken.

Maar het is ook wel zinnig dat je met iemand praat over je eigen gedachten over de buurman. Vertel eens uitgebreid aan je moeder hoe je jezelf hierdoor belemmert.
Je kunt ook eens bij de huisarts langs en een afspraak met de assistent POH-GGZ maken.
Deze kan je helpen om je angst voor de buurman te verminderen en om zekerder te worden.
Erna55
7 jaar geleden
Ik vrees dat je buurman een beetje veel paranoïde is. Sommige mensen zoeken overal iets achter.

Niet omdat de wereld zo slecht zou zijn maar omdat ze in alles een bedreiging op hun eigen persoontje menen te zien.

Het beste kun je hem ofwel compleet negeren, ook innerlijk of.. hem gewoon eens aanspreken op zijn vreemde gedrag.

In elk geval moet jij je niet gek laten maken door zo'n ziek figuur.

Sterkte en groentjes,
Ton