Is buikspek ongezonder dan ander varkensvlees?

Is het vetter of worden er slechts stoffen opgeslagen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
Erna55
7 jaar geleden
Wat wil je weten ?
Ik begrijp niet:
- wat je bedoelt met : " en waar dan " .
- wat je bedoelt met "..slechts stoffen opgeslagen" .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik las (en ging er dus vanuit) dat vs "slechte stoffen" bedoelde. Heb daar echter niks over kunnen vinden zo snel.
Amadea
7 jaar geleden
Er stond eerst 'en waar dan' en ik dacht toen dat ermee bedoeld werd 'er waarom dan'. Kennelijk is dat weg gemodereerd.

Antwoorden (1)

Het is vetter, maar los van het feit dat vet niet per definitie Het Grote Kwaad is, bevat het natuurlijk wel verzadigd vet, en dat is niet het gezondste.
Over het opgeslagen zijn van schadelijke stoffen in (buik)vet kan ik zo 123 niks vinden ; schadelijke stoffen worden in de regel opgeslagen in de lever. Maar zelfs die heeft zijn gezonde kanten.

Met spek geldt net zoals met vlees in zijn algemeenheid : geniet met mate. Persoonlijk ben ik er voorstander van dat een gezond dieet zo gevarieerd (en natuurlijk) mogelijk is, en dat betekent : de hele tuin moet leeg, het hele beest moet op. Dus uitsluitend de magere delen eten is, zeker uit milieu-oogpunt feitelijk te eenzijdig (even los van de discussie dat / of een mens zonder vlees kan ; de hoeveelheden die wij eten zijn zeker niet te prefereren. ) Door onze kieskeurigheid is er in principe sprake van verspilling.

(Ik ben ook blij dat de laatste tijd potenvlees van kip weer terug in het assortiment begint te komen ; dat is niet alleen (veel) lekkerder, maar vergeleken met de hoeveelheden filet die we eten ook wenselijk voor de balans. )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Het idee dat verzadigd vet slecht is, is overigens achterhaald.
BarendV
7 jaar geleden
@tinus. Dat klinkt bijzonder. Heb je een bron?