kan je suikerziekte krijgen door veel fruit te eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, het eten van groente en fruit en verkleint juist het risico op diabetes type 2. Elke 100 gram fruit per dag meer vermindert het risico op de ziekte met 6%. En specifiek voor groene bladgroente zagen onderzoekers dat met elke 20 gram die mensen per dag meer aten, het risico op diabetes type 2 met 13% afnam. Variatie is uiteraard wel van belang, bijvoorbeeld alleen maar bananen eten is niet zo'n goed plan. x Er zijn verschillen typen diabetes (de officiële naam van suikerziekte). De meest bekende zijn Diabetes Mellitus type 1 (DM1) en type 2 (DM2), en de meeste mensen hebben DM2. DM1 is een auto-immuunziekte: het eigen lichaam vernietigt door een fout in het afweersysteem de cellen die insuline produceren (bètacellen in de eilandjes van Langerhans) in de alvleesklier. Daardoor maken de bètacellen geen of nauwelijks insuline meer aan. De precieze oorzaak van DM1 is nog steeds niet volledig duidelijk. Erfelijke aanleg speelt waarschijnlijk een rol, maar meer in de zin van vatbaarheid. Deze vorm van suikerziekte kan je niet zelf uitlokken door veel fruit te eten, en er is geen bewijs voor voeding die het ontstaan ervan kan uitstellen of voorkomen. DM2 ontstaat door een combinatie van verminderde gevoeligheid voor insuline en een vertraagde of verminderde insulineproductie en/of -afgifte. Daardoor komt het lichaam insuline tekort om glucose goed te kunnen verwerken. Ongeveer 90 procent van alle mensen met gediagnosticeerde diabetes heeft deze variant. Risicofactoren voor het ontstaan van DM2 zijn vooral genetische aanleg, overgewicht, lichamelijke inactiviteit, ongezonde voeding, roken, hoge bloeddruk en een toenemende leeftijd.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/de...
https://www.dvn.nl/diabetes/over-diabetes/voeding

Zeg nooit nooit maar het is redelijk onwaarschijnlijk: " De Harvard Health Letter geeft aan dat er pas problemen ontstaan als fructose en suiker wordt toegevoegd aan het eten, maar dat het eten van fruit in bijna elke hoeveelheid gezondheid bevorderend is.** Hoeveel fruit mogen we dan? Kunnen we er dus vijf eten of mag 20 stuks fruit per dag ook? Natuurlijk is ze dat ook getest!** In deze twee studies hebben ze zeventien en twintig personen elke dag 20 porties fruit gegeven. Deze personen kregen dus gemiddeld 200 gram suiker binnen per dag, dat is dezelfde hoeveelheid suiker als in acht blikjes frisdrank! Ondanks dat ze dus ontzettend veel fructose binnenkregen vonden de onderzoekers na drie en zes maanden geen negatieve effecten (en zelfs juist positieve effecten!) op het lichaamsgewicht, de bloeddruk, het cholesterol niveau en de insuline spiegels. Eén van de bijwerkingen was wel dat deze personen ineens heel regelmatig naar het toilet gingen…" http://www.glamour.nl/lifestyle/health/artikel/fruit-overdosis-kunnen-we-te-veel-fruit-eten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100