Is een beetje alcohol drinken al schadelijk voor de hersenen?

De laatste tijd heb ik voor het eerst alcohol gedronken. Het was niet veel wat ik gedronken had (een paar slokjes) en ik vond het helemaal niet lekker dus ik was niet van plan om het nog een keer te doen. Toch vroeg ik me af, aangezien ik nog minderjarig ben (17 om precies te zijn), of wat ik gedronken had al schadelijk was voor mijn hersenen. Graag zou ik willen weten of dit het geval is of dat ik mij aanstel, en duidelijk ook waarom ik me (on)terecht zorgen maak.

De drank die ik gedronken had was trouwens cider.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee hoor, daar hou je echt geen schade aan over.
7 jaar geleden
Nee. Alleen als je overmatig alcoholische drank tot je zou hebben genomen (dus gezopen tot je in coma lag) zou dat bij een eenmalige gebeurtenis tot schade aan je hersenen hebben kunnen leiden.

Rond het 14e of 15e jaar vindt er een groeispurt van onze hersenen plaats. Tot ongeveer 18 jaar neemt de omvang van de hersenen toe en tot het 24e levensjaar leggen de hersenen cruciale zenuwverbindingen aan. Tijdens het groeien zijn de hersenen heel gevoelig voor de invloed van alcohol.

Het gedeelte van de hersenen dat zich als laatste ontwikkelt, is de prefrontale cortex. Dit is de zone voor de complexe vaardigheden zoals het georganiseerd werken, het onder controle houden van de impulsen, het bewust worden van de gevolgen van de eigen handelingen, het toekennen van prioriteiten en het maken van toekomstperspectieven.

Jongeren die al voor hun 16e jaar alcohol drinken, lopen het risico dat de gezonde groei van hun hersenen in gevaar komt. Het kan zijn dat de zenuwcellen onjuiste verbindingen maken, wat kan leiden tot een verstoring van het gedrag op volwassen leeftijd. Het maken van complexe beslissingen en het plannen van werkzaamheden is lastig als de ontwikkeling van de hersenen is verstoord.

Geregeld alcoholgebruik door jongeren van twaalf tot en met achttien jaar zorgt ervoor dat de hersenen kleiner blijven en minder actief zijn. Hierdoor worden geheugen, IQ, taalvaardigheid, concentratie en ruimtelijk inzicht minder.

Maar bij slechts eenmalig een beetje te hebben binnen gekregen hoef je daar echt niet bang voor te zijn.
Amadea