Ik heb mijn been gebroken. Moet ik nu gaan werken?

Eigenlijk wilde ik wel een week of zes thuisblijven, maar mijn baas zegt dat hij me wel thuis komt halen en brengen en dat ik de hele dag mijn werk zittend mag doen. Ik heb een kantoorbaan. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
32.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad! Maar ja, kan op het werk natuurlijk ook :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Goeievraag verveel je je nooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer voor je :-)

Het beste antwoord

Ja natuurlijk mag dat.
Als hij kan regelen dat je van en naar werk gebracht wordt en hij heeft werk voor je waarbij je je been omhoog kunt houden en niet hoeft te lopen e.d. zie ik geen reden waarom jij niet zou kunnen gaan werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van website arboportaal:
"U bent vrij om allerlei praktische oplossingen te bedenken die een snelle terugkeer van uw zieke medewerker bevorderen. Als iemand bijvoorbeeld een gebroken been heeft, zorgt u voor vervoer en voor een voetenbankje. Er zijn ook situaties denkbaar dat u zorgt dat uw werknemer thuis al werk voor u kan verrichten. "

http://www.arboportaal.nl/arbo_a_tm_z/g/gezondheidsmanagement
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (8)

Natuurlijk! Je hoofd is toch niet gebroken? Of je handen?

Zolang er voorzieningen zijn die je nodig hebt voor herstel (bijvoorbeeld met je been omhoog kunnen zitten) zie ik geen enkele reden waarom je zes weken thuis zou moeten blijven zitten. Een paar dagen tot de ergste pijn weg is, is wel redelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag je baas doen. Wanneer je baas je vervangend werk kan aanbieden is er geen reden om thuis te blijven de komende 6 weken.

Beterschap met je been!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer jouw baas regelt dat jij van en naar je werk kan en je werk kan doen, zonder last te hebben van je been of het herstel van je been te belemmeren, mag hij deze optie bieden.

Misschien is het ook mogelijk om een thuiswerkplek in te laten richten. Dan kan je het werk blijven doen en ben je niet afhankelijk van het schema van je baas.

Wanneer je met je baas mee gaat rijden, maak dan goede afspraken over de tijdstippen van ophalen en wegbrengen. Wanneer je langer moet blijven omdat de vergadering van je baas een uur is uitgelopen, ben je natuurlijk nog wel aan het werk, het is niet onverstandig om over de te veel (of te weinig) gewerkte uren goede afspraken te maken.

Succes en beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je behandelend arts schrijft voor wat het beste voor je is en daar zou ik me aan houden. Je werkgever heeft zich hier ook aan te houden.
Toen ik mijn enkel had gebroken heb ik gewoon doorgewerkt. Kon zeker niet gemist worden. Is al weer zo lang geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je voor behandelend arts, die weet wat jij zou moeten kunnen met dat been.
"dat mag je baas doen". correct.
ikzelf zou liever zeggen: gelukkig dat mijn baas dat wil doen.
thuisblijven is noodzakelijk, als dat voor de genezing van de aandoening noodzakelijk is.
als een gebroken been geen hinder of problemen veroorzaakt tijdens het werk, dan kun je net zo goed aan het werk zijn.
het is wel de werkgever die er voor moet zorgen, dat je ook zonder problemen op de werkplek komt en daar zonder problemen kunt functioneren.
in een kantoorbaan is dat heel goed mogelijk, uiteraard in een beroep waarbij veelopen en staan eeen vereiste is niet. daar kan de werkgever dat dan ook niet afdwingen.
tot slot, als wij aan onze werkgever geven waar hij recht op heeft (onze arbeidsinzet), dan is iedereen daar beter mee. niet alleen onze werkgever, maar ook wijzelf. immers om het werk te doen dat wij tijdens arbeidsongeschiktheid laten liggen moet hij iemand anders inhuren en dat kost geld. dat gaat ten koste van zijn winstpositie en daardoor misschien wel ten koste van zijn bedrijf. dan zit je zonder werk en dat wil toch niemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is maar de vraag.
Allereerst zal het beenvoor snellere genezing het best op hart-hoogte gehouden worden, verder is er het risico van stoten, waardoor je breuk in zijn stand verandert.
Naar gelang van mobiliteit en pijn is het belangrijk je eigen grenzen te respecteren, iets gebroken hebben , houdt in dat een deel van de lichamelijke energie gebruikt moet worden voor herstel.
In een situatie waarbij je werkgever in charge is, ontstaat het risicio dat je jezelf niet voldoende ontziet.
Bij het niet voldoende hooghouden van het been kan oedeem ontstaan en andere klachten die minder opvallen omdat je in beslag genomen wordt door je werk (gever).
Pas dus goed op jezelf.
In een dergelijke situatie (teveel moeten doen met een gebroken been) heb ik door een vergelijkbare werkdruk een standsverandering opgelopen en heelde het been niet goed.
In en uit een auto, gesjor aan je been en dergelijke is vooral in de eerste weken geen aanrader.
Ook je rug heeft het met een gebroken been zwaarder.
Je werkgever zal echt verdraaid goed voor je moeten zorgen, je moet hem daar persoonlijk voor verantwoordelijk stellen.
Begin NIET met hele dagen en stel -afhankelijk van de plaats van de breuk- dat een invalidenstoel nodig is.
Denk er om dast als je been niet goed heelt, JIJ met de brokken zit.
Ik heb daar een harde les in gehad, vandaar mijn relaas.
Is het bovenbeen gebroken , dan zou ik het verzoek van de werkgever niet inwilligen.
Ook is het zeer belangrijk je eigen huisarts dit plan voor te leggen en niet louter op de wens van je baas en arbo-arts af te gaan.
Je huisarts zal daarin met namen jouw belang ans patient voor ogen houden, arbo artsen spreken bij een patient nog wel eens van "belanghebbende" , waarbij deze arts dan geen medische verantwoording op zich neemt voor jouw belang.
Formeel deel ik mede dat mijn weergave een eigen mening betreft, echter wel uit eigen ervating ingegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi
als ik zo naar je kijkben je al pensioen gerechtigd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag en ik vind het ook heel goed van je baas dat hij met je meedenkt en probeert te helpen.