Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom grijpt men direct naar de stoot of valplek wanneer iemand bijvoorbeeld zijn knie stoot of op zijn rug gevallen is?

Wat is het nut van deze reactie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/helpt-wrijven-pijn.173622

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zoals Crea al aangeeft dit is een reflex omdat je instinctief de gekwetste plek wilt onderzoeken omdat er iets met je lichaam niet in orde is.

Normaal gesproken besteedt je geen aandacht aan een specifiek onderdeel van een goed functioneert lichaam. Maar ineens wordt er inbreuk gemaakt op dat goed functioneren en wil je weten wat er aan de hand is.

Onbewust ga je dan ook direct over de gekwetste plek wrijven of deze masseren om de pijn te verdrijven en mijn ervaring is dat dat echt helpt. Vooral heel hard wrijven helpt, vermoedelijk doordat je door het wrijven warmte opwekt en de bloedsomloop op die plek stimuleert wat verlichting geeft aan de pijnlijke plek.
(Lees meer...)
Ceeve
12 jaar geleden
Ik heb eigenlijk geen idee, op een of andere manier moet je dan je knie vastpakken, of je wilt of niet, maar waarom? ik zou eerder denken aan een instinctief sociaal signaal, om aan te geven dat je ergens pijn hebt. Dit zou je kunnen toetsen door vergelijkend gedragsonderzoek met sociaal en solitair levende dieren. Misschien zijn er dergelijke onderzoeken gedaan.

De geneeskrachtige werking lijkt me twijfelachtig, de medisch adequate reactie is juist niet masseren, en koelen om de bloedtoevoer af te remmen waardoor de zwellingen worden beperkt. Het zou ook nog wel een soort beschermingsreactie kunnen zijn, om verdere schade aan het getroffen lichaamsdeel te voorkomen, probeer je het zoveel mogelijk met je lichaam te omvatten. (ineenkrimpen van de pijn)

Op yahoo answers staat ongeveer dezelfde vraag, met in het tweede antwoord de interessante observatie dat pijn wordt geregistreerd door speciale receptoren (nociceptor) in feite open zenuwuiteinden. Misschien is de pijnprikkel erg onnauwkeurig en kun je door het lichaamsdeel vast te pakken de lichaamzin wat meer informatie over de aard van de verwonding geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding