Is dit een soort allergische reactie? (Zie omschrijving)

Als ik een blokje pure chocolade eet krijg ik het daarna een beetje benauwd,alsof me keel een beetje dicht zit.
Duurt ongeveer 5 min.
Eerste keer dacht ik dat het in me keel bleef steken toen ik het benauwd kreeg ,maar dat was dus niet zo.
Het gebeurt elke keer,en ik heb het alleen met pure chocolade.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Ja, dit lijkt inderdaad een allergische reactie.
Als je allergisch voor cacao was, zou je deze reactie ook bij melkchocolade vertonen. Ik neem tenminste aan dat een hele reep melkchocolade ook geen reacties geeft.

Pure chocolade bevat veel additieven om de textuur, smaak, houdbaarheid, etc. te verbeteren. Bij de beste merken is doorgaans alleen suiker, soja lecithine en vanille toegevoegd, maar de goedkopere kunnen stoffen (zoetstoffen, emulgatoren, conserveermiddelen, antioxidanten etc.) bevatten die niet in melkchocolade zitten en die reacties kunnen veroorzaken bij gevoelige personen.
Je zou kunnen checken of je ook benauwd wordt van de meest "pure pure" chocolade.

Toegevoegd na 1 uur:
Je zou Lindt Excellence kunnen proberen:
In­gre­di­ën­ten: Ca­cao­mas­sa, sui­ker, ca­cao­bo­ter, na­tuur­lijk Bour­bon va­nil­le­stok­je.
Allergie-informatie
Be­vat: melk en pro­duc­ten op ba­sis van melk (in­clu­sief lac­to­se). Kan be­vat­ten: pin­da's (aard­no­ten) en pro­duc­ten op ba­sis van pin­da's, tar­we en pro­duc­ten op ba­sis van tar­we, so­ja en pro­duc­ten op ba­sis van so­ja, se­sam­zaad en pro­duc­ten op ba­sis van se­sam­zaad.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik koop geen goedkope merken dus dat is het niet.
En bij melkchocolade heb ik het niet al neem ik dat bijna nooit.
SimonV
7 jaar geleden
Je hebt het bij allerlei soorten en merken pure chocolade?
En niet bij een hele reep melkchocolade?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alle merken ja,en een hele reep eet ik nooit,hooguit 2 stukjes per dag
SimonV
7 jaar geleden
Het zou dus (toch) kunnen zijn dat je allergisch voor cacao bent: in melkchocolade zit veel minder cacao. Als je een hele reep melkchocolade zou eten, zou je wellicht ook een benauwd gevoel krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ maar hoe kan er melk in één van die vier ingredienten van Lindt Excellence zitten? Pure cacao proberen of een reep als Vivani 99