Is een hoge hartslag in rust als sporter wel goed?

Ik kon het nergens vinden, dus ik stel de vraag hier even:

Ik ben een redelijk intensieve sporter. Ik geef 6 uur p week groepslessen in een sportschool o.a. Bodypump, Xco, Bodycombat en bootcamp, en ik fitness zelf circa 6 uur gemiddeld extra in de week.

Echter is mijn rusthartslag nog altijd wat hoger dan mijn mede-sporters die zelfs wat minder sporten. Mijn rusthartslag (dan heb ik al wat bewogen) ligt ongeveer op 78 hpm.
Hoe kan dit? En is dat wel goed?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
je zit tussen de 60 en 80, klinkt prima: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hartslag
Ritsuka
7 jaar geleden
maar als je je zorgen maakt kun je het beste naar je huisarts
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
70 is de gemiddelde waarde,
een sporter zou daar inderdaad flink onder mogen te zitten.
Niet perse 30 a 40 zoals een topsporter, maar zeker onder de 60, denk aan rond de 50. Waarom je hoger zit is lastig te zeggen.
Mogelijk overbelast je jezelf, eet je slecht, enzovoorts?
Hierdoor kom je nooit echt te rust, maar blijft je lichaam in een soort van herstel stand. Heb je wel vaker dan één keer gemeten?

Antwoorden (2)

Wanneer men op een dag merkt dat de hartfrequentie zo’n 20 slagen hoger ligt dan normaal, dan is er waarschijnlijk iets mis. De verhoogde hartslag kan dan wijzen op een verhoogde vermoeidheid, een nakende verkoudheid of iets dergelijks. U beperkt uw sportieve activiteiten dan best gedurende enkele dagen of u kunt zelfs rusten tot uw hartslag weer normaal is.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- plak en kwak
Als je regelmatig sport, dan wordt je hart ook getraind. Langzamerhand zal je een sporthart, ook wel een atletenhart, ontwikkelen. Door het trainen neemt de capaciteit van het hart toe, waardoor het hart meer zuurstofrijk bloed naar de spieren stuurt. Doordat het hart per slag meer bloed verpompt, hoort bij een sporthart automatisch ook een lagere hartslag in rust. Vaak minder dan 60 slagen per minuut.

In jouw geval heb je dus een rusthartslag van 78 slagen per minuut. De informatie hierboven kan per persoon natuurlijk wat anders zijn, niet ieder mens is hetzelfde. Ik denk dat het verstandig is om je huisarts te raadplegen, die kan het beste bepalen of jouw rusthartslag gevaarlijk kan zijn.