Slaan we niet een beetje door met een psychosociale test voor kinderen van 5 t/m 12 jaar?

In Amsterdam worden alle basisschool kinderen getest.
Waarom álle kinderen testen en niet alleen diegene waarbij al een vermoeden bestaat dat er evt problemen kunnen zijn?
En wat vinden wij nog 'normaal' ?vallen kinderen tegenwoordig niet sneller buiten onze standaard norm, waardoor ze met een 'stempeltje' dit kunnen verantwoorden, blijkbaar vraagt de maatschappij om uitleg over gedrag, wat niet helemaal is, zoals we het 'ideale' kind zien.
Ik kan de cijfers niet terug vinden, maar het aantal kinderen met 'problemen' is echt enorm toegenomen de laatste 20 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ik vind ook dat het tegenwoordig veel te ver gaat,
eigenlijk is het tegenwoordig vreemder om een `normaal` kind te hebben.
20 jaar geleden toen ik op de basisschool zat had niemand adhd of iets dergelijks. toen was een kind gewoon wat drukker.

ik vind niet dat alle kinderen getest moeten worden.
leraren moeten gewoon kunnen aangeven of ze bij een kind iets zien wat niet helemaal normaal zou zijn. maar niet alle kinderen opzadelen met testen en weet ik veel allemaal.
ik denk dat ook veel kinderen dan juist denken dat er iets mis is met hun als ze bv op somige tesjes iets anders reageren
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja we slaan door... Zo vroeg mogelijk opmerken en stigmatiseren dat is het motto heden ten dage...

En als iemand iets doet als een dark horse, (A "dark horse" is a term used to describe a little-known person or thing that emerges to prominence) als Karst Tates, dan wordt die nog postuum naar een FPK gestuurd...

Je we slaan door... Straks moeten we preventief al iedereen de biometrische kenmerken doorgeven... Dit zijn slechte ontwikkelingen, inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het tijdstip lijkt me niet verkeerd gekozen : vóór de puberteit in alle hevigheid losbarst, en de kinderen veel meer beïnvloed worden door de leeftijdsgroep, veel minder thuis zullen zijn om 's avonds te gaan 'hangen', en de kinderen les gaan krijgen van veel verschillende docenten voor hun vakken, ipv één 'juf'of 'meester', die de kinderen daardoor beter kennen. Minder sociaal-vaardige kinderen op tijd weerbaarder maken lijkt mij persoonlijk wenselijk, als dat de achterliggende reden is om deze test te ontwerpen en uit te voeren.
Ook is met de hele invasie van de computer het 'samen spelen' of samenzijn buiten school op allerlei clubs (hobby, sport) veel minder dan bijv. 25 of 50 jaar geleden, en om de invloed daarvan op de sociale vaardigheden van kinderen eens te onderzoeken lijkt me heel interessante uitkomsten kunnen geven.
Ook het feit, dat bij veel kinderen beide ouders werken, zou z'n uitwerking kunnen hebben op de sociale vaardigheden van de kinderen - ook thuis misschien (te?) weinig aandacht voor kleine alledaagse frustraties van het kind, omdat er geen tijd voor is na het werk, als de huishouding nog gedaan moet worden, en er eten op tafel moet komen. Praten bij de kokerij of het afwassen is er dankzij de voortschrijdende techniek ook steeds minder, en ik kan me voorstellen, dat er vaak voor de tv gegeten wordt in veel gezinnen : weer een gemiste kans om te praten met je kind.

Door alle kinderen te testen, en niet alleen die waarbij een 'vermoeden' bestaat, is dan zinvoller, dan een selectie te maken. Bovendien : hoe wil je criteria aanleggen, wie dan wel of niet de test moet doen? En wat doet het met een kind, als hij wel, en zijn directe vriendenkring niet getest hoeft te worden, maw als je (zoiets als) de 'gekkentest' of de 'asotest' moet doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Je ziet het heel goed.+1
Rieneke1
14 jaar geleden
goed antwoord weer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet meer een taak van de ouders, je kinderen een goede basis geven en sociaal vaardig maken, dat hier geen tijd voor zou zijn is een kwestie van prioriteiten stellen als ouder. Weet waar ik het over heb ben een alleenstaande (parttime werkende) moeder met drie kinderen.
Tijdens de afwas kletsen gaat misschien niet zo naast de vaatwasser, maar tijdens het koken wel, samen een pc spelletje doen is hetzelfde als samen ganzenborden.
Tijden veranderen daar moeten ouders ook in mee gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank jullie wel, amc en rieneke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3 : ik ben het helemaal met je eens, dat dit primair de taak van de ouders is, maar er zijn naar mijn idee véél ouders, die hier (te) weinig aan toekomen. Zéker in een multiculturele stad als Amsterdam : veel lagere school-kinderen komen van achtergronden, waar dit helemaal niet gebruikelijk is, waar andere man-vrouw-relaties zijn, waar nooit wordt voorgelezen, waar kinderen weinig spelen met andere kinderen, waar nóóit gesport wordt, en waar 'hobby' een onbekend/ongekend begrip is.....
Petje-af voor hoe goed jij bezig bent, en ik weet, dat je niet hoeft te Ganzenborden of Mens-erger-je-nieten om toch samen met je kind(eren) tijd door te brengen.
Je hebt je prioriteiten duidelijk heel goed op een rijtje, maar ik denk, dat dit lang niet altijd en overal het geval zal zijn.
En het lijkt me in het belang van een sociaal níét/minder vaardig kind, dat het niet verdrinkt op een grote middelbare scholengemeenschap, en dat een onderzoek hiernaar meer vóór- dan nadelen zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Nieuwsgierig, maar wie zijn taak is het om deze kinderen op te vangen te begeleiden.
Of zijn we dan niet een stap te laat en moeten de ouders niet in gaan zien dat het anders moet.
Vroeger had men grote gezinnen met misschien wel 8 kinderen, daar was ook geen tijd voor de kinderen, werd er niet gesport enz. Wel speelde deze kinderen veel buiten, maar werden dan niet, zoals ik regelmatig meemaak, voor onbenullige ruzie's van kinderen onderling, benadert door de politie.
Ik maak me vooral zorgen om het feit dat tegenwoordig alle kinderen in het vakje 'normaal' moeten passen en ik heb het idee dat dit vakje steeds smaller wordt, dus al gauw is je kind niet 'normaal' meer. Met alle gevolgen van dien, met name in het onderwijs, waar we van leerkrachten verwachten dat ze halve psychologen zijn.
Wat is er mis met een kind van 8 jaar wat niet zo sociaal vaardig is als zijn leeftijds genoten? Moeten we allemaal even sociaal vaardig zijn, zijn alle volwassenen van nu even sociaal vaardig, ervaren ze dit als een probleem??
Ik denk het niet.
Verder is het onderzoek in Amsterdam een proef die eventueel uitgebreid wordt over heel Nederland.
Er zijn ook kinderen die wel normaal meedoen, maar toch problemen hebben.

Bijvoorbeeld hoogbegaafde kinderen, zij kunnen met de rest meegaan omdat ze zichzelf dom voordoen. Als je met zo'n test dit soort kinderen eruit kan halen en ze beter passend onderwijs kan aanbieden is dit toch fantastisch.

Zie het niet als een manier om een afwijkend 'labeltje' te plakken op het hoofd van het kind maar om het kind beter toegespits onderwijs aan te bieden. En dat vind ik een goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel het goed is om problemen op tijd te signaleren, vind ik het ver gaan om kinderen op voorhand te testen.
Wat doet dat met een kind?!?!
"Zo, we gaan eens even kijken of jij buiten de kaders valt...."

Ook ieder kind ontwikkelt zich anders; is dat hetgeen wat ze willen bestempelen? Kinderen moeten kinderen kunnen zijn en zich ontwikkelen op een eigen tempo.
Jammer dat dit op deze manier opgepakt wordt, zo zie ik het.

De toename van kinderen met problemen kan ik me voorstellen gezien de verandering in de maatschappij. Helaas is het voor velen van ons niet mogelijk om er altijd te zijn voor je kinderen; veel gezinnen bestaan, noodgedwongen, uit tweeverdieners.

Laat de regering eens wat doen om het makkelijker voor ouders te maken dat er vaker iemand thuis is, om te zorgen voor een goede, veilige basis.
Klinkt niet realistisch, maar ik denk dat dit een deeloplossing zou kunnen zijn, echter, uitzonderingen blijven bestaan. Al dan niet met een medische achtergrond. In die gevallen zijn testen/onderzoeken nuttig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, we slaan hier helemaal in door. Iedereen is anders, de ene houdt van veel praten en veel omgang met anderen, de ander is meer teruggetroken. Het is echt belachelijk om kinderen van 5 jaar te testen.