Hetgene jack280 schryft is helemaal correct,échter deze aandoening kan ook als je suikerziekte hebt meestal type 2 beneden de 50jr voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Inleiding
Het glasvocht is een geleiachtige structuur die de binnenkant van het oog opvult. Met het ouder worden neemt de elasticiteit van de vezels in het glasvocht af waardoor de substantie gaat krimpen. Het glasvocht zit aan de achterzijde van het oog vast aan het netvlies. Tijdens het krimpproces laat het glasvocht los van het netvlies. Dit wordt glasvochtloslating genoemd en is een natuurlijk proces. Er wordt ook gesproken over achterste glasvochtmembraanloslating.

Oorzaken
Bij jonge mensen wordt de gehele inhoud van de oogbol achter de lens opgevuld met een soort gelei die we glasvocht noemen. Het glasvocht zit aan de achterzijde vast aan het netvlies dat de binnenwand van het oog bekleedt en waarin de kegeltjes en staafjes. Als men ouder wordt, verandert de samenstelling van het glasvocht geleidelijk, waardoor de geleiachtige substantie inkrimpt. Aangezien de glasvochtruimte even groot blijft, komt het glasvocht aan de achterzijde geleidelijk los van het netvlies te liggen. Wanneer het glasvocht voor een deel los is gekomen van het netvlies, oefent het een trekkracht uit op het deel van het netvlies waarvan het nog niet is gescheiden.

De ruimte tussen glasvocht en netvlies wordt opgevuld met vocht, het zogenaamde vervloeide glasvocht. Dit proces noemen we een achterste glasvocht(membraan)loslating, wat niet moet worden verward met een netvliesloslating. Een glasvochtloslating is een natuurlijk verouderingsproces dat meestal vanaf de leeftijd van 50 tot 60 jaar optreedt. Bij mensen die bijziend zijn, komt dit proces vaak eerder op gang.

Verschijnselen
Meestal veroorzaakt een glasvochtloslating klachten van bewegende vlekken zoals spinnetjes of bolletjes. De vlekken bewegen mee in de richting van de oogbeweging en blijven wanneer het oog stil staat nog even nabewegen. Op de momenten dat het glasvocht aan het netvlies trekt, kunnen er lichtflitsen optreden.

Bewegende vlekken
In het glasvocht komen vezels (draadachtige structuren) voor. Jonge mensen zien deze meestal niet. Bij het ouder worden, veranderen de vezels van structuur en vormen verdichtingen. Dit kan in het beeld te zien zijn dobberende of zwevende sliertjes, spinragjes en soms als bolletjes. Ze zijn het best zichtbaar wanneer u naar een strak blauwe lucht of naar een wit plafond kijkt. Deze bewegende deeltjes worden mouches volantes (letterlijk: bewegende vliegen) genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi geknipt en geplakt Jack.
Maar waarvan?
Het glasvocht (ook wel glasachtig lichaam genoemd) is een gelei die het grootste gedeelte van het oog opvult. Het bevindt zich achter de ooglens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als diabeet heb ik er ooit eens een bloeding in gehad en daardoor een half jaar met het betreffende oog niets kunnen zien. Met een operatie is het vertroebelde glasvocht toen vervangen door kunstmatig glasvocht. Het glasvocht an sich is een gel achtige substantie,die o.a. de spanning in de oogbol in stand houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 heb type 2 en er ook last van geen pretje écht nt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar het is niet de ergste van de problemen die le als diabeet kunt krijgen!" Je kunt er 100 jaar mee worden," jazeker maar vraag niet hoe!