Lang last van stuitje! Wat is het?

Ik heb sinds de meivakantie al last van me stuitje ik weet niet precies wat er is gebeurt maar ik denk dat het komt omdat ik me bij de waterglijbaan vaak heel hard af zette en dus hard om me stuitje terecht kwam. Sinds dien heb ik er dus last van me zitten, lopen, rennen ect. Weet iemand of het gwn gekneusd is ofzo en van zelf overgaat, of dat ik toch even ernaar mee naar de huisarts moet gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
Ritsuka
7 jaar geleden
Huisarts, wij hebben geen röntgenogen.

Antwoorden (1)

Het lijkt er inderdaad op dat de pijn aan het stuitje wordt veroorzaakt doordat je er langdurig met je hele gewicht op gesteund hebt op de glijbaan. De klachten kunnen heel erg lang aanhouden, omdat je er nu eenmaal vaak of langere tijd op moet zitten en je het stuitje vaak continu belast. De druk, beweging en belasting kan irritatie hebben veroorzaakt aan het stuitje, waardoor het botvlies rond je staartbeen ontstoken is geraakt. Het geeft een zeurende, venijnig- of branderige pijn, die je dwingt om veel op en neer te wiebelen of te wippen waardoor de ontsteking alleen maar erger wordt. Als de plek heet aanvoelt en het stuitje hevig geïrriteerd of ontstoken is, ga dan in elk geval bij de dokter langs en die geeft dan een ontstekingsremmer en/of steroïden.

Het kan echter ook goed zijn dat je het door het bonken of hard afzetten hebt gekneusd Vaak zie je dat het een blauwe plek wordt, maar dat hoeft niet altijd.
Een gekneusd stuitje geeft een beurs en pijnlijk gevoel met soms best hevige pijn, maar wel verdraaglijk. De pijn is meestal goed door gewone paracetamol te onderdrukken en het geneest vanzelf binnen 2-6 weken, ligt eraan hoe goed je het kunt ontlasten. Als je hiermee naar de huisarts zou gaan, zou hij adviseren om het zoveel mogelijk te ontlasten en pijnstillers te nemen. Als na enkele maanden de pijn niet minder zou zijn geworden, zal je dan terug moeten komen om nader onderzoek en aangepaste behandeling te doen. Kan dan ook zijn dat het stuitje licht gedraaid is of toch ingescheurd.

Ben je er erg hard op gevallen dan is er een kans dat het gebroken is, maar dan zou de pijn niet uit te houden zijn...de pijn is dan moeilijk te verdragen en vlammend en je hebt het gevoel dat je flauw moet vallen, vooral het zitten is niet te verdragen. Maar een breuk is alleen door middel van een CT-, MRI-scan of een röntgenfoto te zien. Je kunt het niet gipsen of spalken, dus het moet met rust genezen, vergezeld van zware pijnstillers en kan best langer dan een half jaar duren voor het dan genezen is. In geval van een breuk, had je waarschijnlijk allang bij de huisarts gezeten!

Je kan het even afwachten en het stuitje intussen zoveel mogelijk ontlasten door een speciaal zitkussen te kopen bij een gezondheidswinkel of online. Dit heeft de vorm van een zwemband of heeft een speciale uitsparing voor het stuitje. Duurt het echter te lang ga dan in elk geval naar de huisarts en blijf er niet mee doorlopen.
amc