Hoe wordt het vetpercentage bepaald?

Een weegschaal kan obv gewicht en lengte je vetpercentage berekenen. Maar ik vraag me af hoe dit gebeurt. De ene persoon heeft toch meer spieren dan de ander terwijl lengte en gewicht overeenkomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

De weegschaal stuurt een klein stroompje door je lichaam en meet de weerstand van je lichaam. Aan de hand daarvan wordt in combinatie met de eerder ingevoerde gegevens en je gewicht de lichaamssamenstelling berekend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Maar hoofdzakelijk het vetpercentage in de benen. Het stroompje gaat namelijk van voet naar voet, en komt dus niet echt in het bovenlichaam terecht, en al helemaal niet in de armen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze bestaan ook waarbij je extra electroden in je hand moet houden. Maar het blijft altijd een indicatie
Dit wordt ook wel bio-impedantiemeting genoemd. Door elektrodes aan te raken gaat er een stroompje door je lichaam. Omdat stroom altijd de route kiest van minste weerstand, kan berekend worden met gegevens zoals lengte en gewicht uit hoeveel procent vet je lichaam bestaat. Omdat dit een andere weerstand geeft dan bijvoorbeeld spier of bot.
Let wel; bij verkeerd gebruik (wanneer je benen elkaar raken bijvoorbeeld) kan de meting een stuk minder nauwkeurig maken.
Een betere (maar ook duurdere) methode om je vetpercentage nauwkeurig vast te stellen zou een CT of DEXA scan zijn.