wat kan ik tegen de duizelingen doen?

ik heb sinds kleine week last van duizelingen. Afgelopen donderdag bij huisarts geweest. Bloeddruk hb en suiker waren in orde. Na wat kleine testjes is de conclusie dat ik last heb van m'n evenwichtsorgaan. Heb betahistine gekregen en bedrust. 'T leek beter te gaan maar sinds gisteravond toch weer heftige duizel en suisaanval. Vandaag niet veel beter. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen doen? Bed verveelt ook wel. Maar mss een oefening of drukmethode of?

Toegevoegd na 1 minuut:
die rare codes komen omdat ik dit via mobiel type en de komma bovenin kennelijk niet omzet. Excuus

Toegevoegd na 30 minuten:
ik heb wel een depressie achter de rug en ben sinds kort weer begonnen met werken en m'n studie weer opgepakt. Ik heb nooit geweten dat de "druk" hiervan op je evenwichtsorgaan kan slaan. En hoe los ik dát dan weer op.

Toegevoegd na 2 dagen:
iedereen ontzettend bedankt. 'T is geen meniere gelukkig maar bppd, en dan wel eentje die wat langer aanhoudt dan paar minuten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Van een kennis ,die ook last had van het evenwichtsorgaan weet ik dat de dokter haar dit als advies gaf..Het evenwichtsorgaan bestaat uit kleine bolletjes en deze kunnen door een verkoudheid bv gaan zweven.Zij moest 4x daags haar eigen op bed zo op haar linker en rechterkant laten vallen.Dus je gaat op bed zitten,en laat je eerst op je linkerkant vallen,dan ga je weer zitten en laat je op de rechtse kant vallen en wel zo dat je oor op het bed ploft..herhaal dit nog een keer en doe het 4 x per dag...het geeft een goed resultaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het kan een tijdje duren voor je daarvan af bent.
Vaak ontstaat mèniere door een verwaarloosde verkoudheid of door langdurig stress.

Het slakkenhuis van je oor bestaat uit compartimenten met vloeistof. Daartussen zit een membraam, wanneer deze vloeistoffen in elkaar overlopen, ontstaat er een soort 'kortsluiting' waardoor je duizelig wordt of oorsuizen krijgt.

Het beste is om toch gewoon rustig aan te doen zodat het zich kan herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een collega van mij heeft het gebruik van oorkaarsen geholpen.

Dit is echter geen medisch advies en het kan zijn dat het bij jou helemaal geen effect heeft. Voor zover ik weet zijn oorkaarsen niet schadelijk, maar ik zou je hier zeker verder in verdiepen voor je ze gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duizeligheid komt vaak van lage bloeddruk. En een bloeddrukmeting is een momentopname, dus het kan best zo zijn dat je bloeddruk tijdens de meting in orde was, maar dat je bloeddruk gedurende de dag erg schommelt.
Het is mogelijk om een dagmeting te doen. Dan leen je van de arts een meetapparaat wat je de gehele dag moet dragen.

Misschien heb je last van oververmoeidheid of stress?

Het kan ook zijn dat je begonnen bent met een dieet of andere eetgewoontes, en dat je lichaam daar nog niet aan gewend is.

Misschien ben je onlangs begonnen met sporten of slaap je de laatste tijd slechter dan anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duizeligheid hoeft niet altijd aan je evenwichtsorgaan te liggen. Overigens heeft 1 op de 30 huisartsbezoeken te maken met klachten over duizeligheid. En over het algemeen zijn er meer vrouwen dan mannen die met deze klacht bij de huisarts komen. Het is mogelijk dat je een virale of bacteriële infectie hebt opgelopen, maar het zou bijvoorbeeld ook een bloedpropje kunnen zijn. Meestal zijn de klachten tijdelijk en is de oorzaak niet buitensporig ernstig. Het lichaam is wel een complex apparaat dat wel eens anders kan reageren op zaken, dan dat je zou verwachten. Stel je bent gewend om altijd op platte schoenen te lopen, en je gaat ineens een hele dag op hoge hakken lopen. Je hebt dan gedurende een hele dag een andere houding dan dat je gewend bent, en je lichaam kan daarop reageren.
Heeft de dokter in je oren gekeken? Als je een prop oorsmeer hebt, kun je daar ook behoorlijk last van hebben. Dan helpt uitspuiten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je betahistine krijgt dan heb je waarschijnlijk een minder goede bloeddoorstroming van het binnenoor. Dit geneesmiddel verbetert dat. De werking is pas na enkele weken of zelfs maanden goed merkbaar. Aangezien dit middel als mogelijke bijwerking 'voorbijgaande' slaperigheid kan veroorzaken zowel als negatieve invloed op je reactie- en consentratievermogen, kan je je maar beter rustig houden. Als de duizelingen maar kort en heftig zijn zou het kunnen zijn dat de oorkristalletjes (oorsteentjes og -gruis)zich hebben verplaatst naar delen in het middenoor waar ze niet horen. daar slaan ze neer op de zintuigcellen van het evenwichtsoorgaan en dit leidt tot overprikkeling. Dit kan komen door een doorbloedings stoornis van het middenoor. Als je huisarts een zg. kiep-proef heeft gedaan ( je hoofd naar achteren kiepen, terwijl je zit) dan ziet hij, doordat je schrikt en duizeligheid voelt, aan je ogen de bevestiging van zijn vermoeden.
Ik ben GEEN arts, lees alleen veel en als de duizelingen lang aanhouden die uren tot enkele dagen duren, die gepaard gaan met misselijkheid, overgeven en doofheid aan een kant zowel als vreemde geluiden, kan het ook de ziekte van Menière zijn. Wacht het af, er is geen oefening voor of drukmethode, maak er het beste van zolang het duurt.Beterschap!
amc
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Het kan goed zijn dat het als het na 4 weken nog niet over is een behandeling bij een fysiotherapeut moet worden. Die draait je hoofd dan op een specifieke manier om de kristalletjes weer op de juiste plek te krijgen. Heb je ook het advies gekregen om niet op de aangedane kant te slapen en rustig inen uit bed te stappen? Deze kan je ook begeleiden in thuisoefeningen in het rechtop zitten, naar zijligging en omgekeerd. Wil je meer weten kijk dan eens op de site die onder mijn bronnen staat.
Beterschap.
Kan het misschien van medicijnen die je voor iets heel anders slikt komen? Ik was enkele maanden heel duizelig en de huisarts kon niets vinden. Het werd steeds erger; ik kon niet meer gewoon lopen. Hij stuurde me naar de neuroloog en toen bleek het aan mijn medicijnen tegen hoge bloeddruk te liggen. Omdat ik diezelfde hogebloeddruktabletten al een paar jaar geleden ook had geslikt zonder problemen waren noch de dokter noch ikzelf op het idee gekomen dat die de oorzaak waren. Sinds ik andere bloeddrukverlagers slik ben ik niet meer duizelig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte ermee. Echt rot voor je.
Je hebt al veel goede antwoorden gekregen.
Wat ik daar niet tegenkwam wil ik als aanvulling geven.
Ik weet niet of je medicatie tegen de depressies hebt gebruikt.
Suizen en duizeligheid kunnen reboundeffecten zijn die sommige SSRI's en andere antidepressiva alsmede rivotril kunnen veroorzaken als je er op een onjuiste (te radicale) manier mee hebt afgebouwd.
Aangezien je tevens forse eisen aan jezelf gesteld hebt na de depressie kan alles bij elkaar dit soort effecten
versterken.
Misschien zit ik er helemaal naast, ik weet echter uit de praktijk dat onverwachte verschijnselen niet altijd in verband gebracht worden met de na-effecten die sommige medicijnen veroorzaken.
Mocht dit bij jou het geval zijn, dan is in overleg met de huisarts hermedicatie en juiste afbouw te overwegen.
Als je echter volhoudt kan het na-effect ook na enige dagen tot weken vanzelf wegebben.
Ik wens je veel sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je de ziekte van Meniere. Mijn moeder heeft dit, en het is een heel vervelende ziekte die je normale leven behoorlijk op de kop kan zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de ziekte van Ménière en heb dezelfde medicatie dan jij. Het betreft hier een afwijking aan het middenoor, die tot heel vervelende duizelingen kan leiden. Voor meer info verwijs ik je naar bijgevoegde site. Ménière leidt meestal tot oorsuizingen (tinitus) en afnemend gehoor.
Ménièrekan alleen in een ziekenhuis, na allerlei proeven, vastgesteld worden. Er is nog geen goede oplossing voor deze ziekte gevonden en betahistine is een hulpmiddel wat niet altijd helpt. Het effect van dit medicijn kan pas (niet altijd) optreden na maanden.
Deze ziekte zit bij ons in de familie en bij sommige verergert de duizeligheid als ze gestrest zijn. Ik heb het fenomeen dat ik niet op mijn linker zij kan draaien als ik in bed lig. Gelukkig val ik op mijn rechter zij in slaap, maar mijn lieve vrouw ligt links van me.... Dit is geen grap, maar ook geen groot probleem.
Als je veel van deze dingen herkent raad ik je aan een KNO arts te consulteren, het liefst in een academisch ziekenhuis. Succes.