Waarom zeggen mensen van rond de 40 vaak tegen jongeren rond de 20 "jij bent nog jong"?

Ze zijn zelf met 40 jaar toch ook niet oud?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

vanwege het verschil in leeftijd. er zijn ook mensen van in de 70 die dit tegen 40 jarigen zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ze zijn zelf ook niet oud inderdaad, maar wel 20 jaar meer ervaring. Meestal bedoelen ze met jong, dat ze nog niet veel ervaring hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op 26-30 jaar bereik je het hoogtepunt, einde van de opbouw, daarna begint het grote afbreken. Voor een 40-ger is een 20-ger aan de andere kant van de top en is dus 'jong'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn met 40 jaar wel 2x keer zo oud als iemand van 20, dus ouder, en ja wat is " oud"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is de helft van 40 en dan denken mensen dat je geen ervaringen hebt omdat zij dan al oud genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak maak je de keuzes, die in grote lijnen je leven gaan bepalen, tussen je 18e en je 26-30e. Studiekeuze, beroepskeuze, partnerkeuze, levensfilosofie - alles ligt open om mee te experimenteren, vóór je je vasterlegt.
Op je 40e moet je veel keuzes gemaakt hebben : als je dán beslist een heel andere richting in te slaan, (andere of alsnog) studie, ander beroep, andere partner : het heeft nu allemaal nogal wat consequenties, omdat je eerdere keuzes nooit 'uitgegumd' worden - je hebt met 40 een 'rugzakje' op.

Dat 'nog alle kanten op kunnen gaan', zonder verantwoording van andere levens in jouw leven : dat bedoelen mensen van 40 als ze (een beetje benijdend....)zeggen : je bent nog jong.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen wel en idd een beetje benijdend (een beetje???)
Ja, maar met een stel kinderen in de opgroeiende leeftijd en zorgen om hypotheek en baan voel je je wel eens echt oud op je 40-ste.

Geloof me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze voelen zich oud, hebben meer levenservaring, gaan meestal met zichzelf vergelijken met nu en toen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal doen ze dit als compliment ;)
ik ben 20 maar zou het ook niet leuk vinden als iemand mij verteld dat ik al in de tig zit en dat ik daar voorlopig niet uit kom ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog niet zo heel oud nee, maar gemiddeld gesproken toch wel op de helft. En ik weet zelf nog van dat ik twintig was en mezelf totaal niet jong meer vond ; nu ik over de veertig ben voel ik stiekem echt wel af en toe dat de jaren, nu al, beginnen te tellen, hoor. Hele nachten doorhalen enzo is er echt niet meer bij.

De uitspraak 'jij bent nog jong' is echt niet per definitie negatief bedoeld. Maar op je veertigste weet je toch echt een heleboel dingen meer dan op je 20e, en kun je over onderwerpen meepraten waar je dat als twintiger nog nauwelijks kon. Dat is niet erg en dat is geen schande, maar vaak is het wel een feit - expertises daargelaten natuurlijk. En ook de twintigers van nu zullen over 20 jaar tegen de babies van nu zeggen : ach, je bent nog jong.

Net zoals wij dat twintig jaar geleden van de huidige zestigers hoorden. Nouja, nog steeds eigenlijk.....;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat klopt. 40 is ook niet oud.
Maar....wat je allemaal kan leren en inzien in die 20 jaar, van 20 naar 40...dat is niet normaal. Je kunt zelfs totaal tegenovergesteld gaan denken dan dat je 20 jaar geleden deed. Of dacht. Vanuit de 40 gezien...ik dacht ook zo ...toen ik 20 was...maar nu denk ik daar anders over.
Dat bedoelen ze dan, denk ik. Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die wat ouder zijn laten zich n.m.m. vaak wat laatdunkend uit tegenover de jeugd wegens het ontbreken van respect voor iemand die jonger is dan zij.

Dikwijls wordt dan door de ouderen gewezen op meer levenservaring maar dit is meestal niet relevant.

Een jongere kan immers veel meer meegemaakt hebben dan die oudere persoon.