Hoe kan ik voorkomen dat ik schor wordt als ik onze hond veel roep op de hei?

Toegevoegd na 1 minuut:
Af en toe moet ik hem bij mee roepen om verder te lopen. Hij speelt dan met andere honden en ik moet echt hard roepen om hem uit het spel te krijgen. Regelmatig kom ik met keelpijn en heesheid naar huis. Licht het aan mijn manier van schreeuwen? Teveel uit mijn keel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Amadea
7 jaar geleden
Je zult inderdaad je stembanden verkeerd gebruiken. Je kunt les nemen bij een logopedist. Je zou ook een hondenfluitje kunnen aanschaffen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt tijdens het uitlaten een Isla moos opzuigen: https://www.deonlinedrogist.nl/isla-moos-keelpastilles-60st-p-52.html
of een zangdocent om advies vragen.
Je kunt je hond ook leren naar je toe te komen met behulp van een clicker, dit vergt wel oefening, het beste kun je het gebruik hiervan samen met je hond leren bij een hondenschool:
http://dieren.todio.nl/honden/verantwoord-trainen-met-de-clicker-opbouwen-en-ook-weer-afbouwen-3513.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Belgekever, je zegt dat je echt hard moet roepen. Van dat harde roepen (wat misschien wel schreeuwen is) word je dus schor. (Van één keer hard roepen wordt men echt niet gelijk schor).
Hard roepen heeft ook geen enkele zin, normaal heeft een hond een heel scherp gehoor, hij hoort je echt wel, hij is niet doof, heeft alleen geen zin om te luisteren. Daar moet door baasje en hond samen aan gewerkt worden.
Het voornaamste is: geef de hond een commando in principe maar één keer. Als je het regelmatig meerdere keren doet, zal hij het commando steeds trager gaan uitvoeren. Je herhaalt het immers toch wel weer.
Zo werkt het niet alleen bij peuters, dieren zijn ook slim. Op Internet zijn genoeg methodes te ontdekken hoe men een dier kan leren luisteren (zelfs een kat)
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/12613-hondenprobleem-mijn-hond-luistert-niet.html Een hond die niet luistert is op den duur geen prettig en veilig gezelschap.
Laat bij een dierenarts controleren hoe scherp het gehoor van de hond is, je kunt het ook zelf testen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Joan: waarom reactie, was een prima antwoord geweest.
Hondenschool is zeker aan te raden, en ja een hond gaat echt wel tellen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan Geheel met jodeyenboyke eens, perfect antwoord. Het probleem zit hem niet in het schreeuwen maar in het gedrag van de hond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod (die ik menigmaal op de huid zit)
Het probleem zit hem In het gedrag van het baasje ::)) en @jodyenboyke
Bedankt voor jullie support.
Ik vond deze vraag een welkome afleiding van mijn " verdedigingswerk ". Ik kan het wel allemaal geloofwaardig naar voren brengen, (kletsen is nu eenmaal mijn vak) maar @Ivana is de echte deskundige, lees haar antwoord maar en ik heb het alleen van horen zeggen.
Ivana
7 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

Ik vind dit een heerlijke vraag.
Allereerst: hoe oud is de hond. Het maakt veel verschil of je een pup roept of een onopgevoede volwassen hond.
Een pup moet je niet roepen als hij met andere honden aan het spelen is, maar wachten tot je zijn aandacht kan vangen en dan moet je door lichaamsbewegingen zijn aandacht vasthouden en jezelf interessanter maken dan het spel waarmee hij bezig is. Dan pas heb je succes. Bovendien moet de afstand tussen jou en de pup/jonge hond niet meer bedragen dan hooguit 6 meter, wat schreeuwen overbodig maakt. Over die pup valt natuurlijk nog veel meer te zeggen, maar het ging over schreeuwen en stembelasting, dus tot zover...

Als het een volwassen hond betreft: die moet je helemaal niet roepen. Een volwassen hond hoort de roedel te volgen, dus als de roedel zich verplaatst (baas gaat er vandoor) dan hoort de hond (misschien na enige aarzeling) te volgen. Eenmaal fluiten ter attentie, is meer dan genoeg en eigenlijk overbodig. Als je niet met de mond kan fluiten, maak er dan een gewoonte van eenmaal in de handen te klappen. Honden hebben een zeer goed gehoor. Onopgevoede honden willen wel eens Oost-Indisch-doof zijn, maar het wordt wel gehoord.

Het is dus onzin dat je schor moet worden. Roepen naar honden heeft geen nut.
Ga eens op cursus, ze zullen je leren hoe je een hond onder appèl krijgt, zodanig dat baas én hond daar profijt van hebben. :)
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus + Zo is dat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Plus. die hond lijkt op mij. Als ik met een harde kreet geroepen wordt, kom ik nooit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onze hond is 9 maanden. Training op hierkomen hebben we gehad en dat deed hij op puppycursus uitstekend. Ook als we alleen met hem ergens lopen komt hij goed. Als er andere honden in het spel zijn dan komt hij lastiger. Dit begrijpen wij natuurlijk goed, want met 9 maanden staat spelen op 1. Dat van 6 meter afstand had ik nog niet eerder gehoord. Dat is echt een goede tip. Onze hondentrainster heeft geleerd dat je juist weg moet gaan lopen omdat de hond jou als baas in de gaten moet houden. Ik heb hier altijd al vraagtekens bij gezet want hoe kun je van zo'n jonge hond verwachten dat hij tijdens spel mij als baas in de gaten houdt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vandaar het advies van Ivana: niet roepen als hij met andere honden aan het spelen is, maar wachten tot je zijn aandacht kan vangen en dan door lichaamsbewegingen zijn aandacht vasthouden
Ivana
7 jaar geleden
Fijn beigekever10, Als je met mijn antwoord verder kunt ben ik daar gelukkig om. Heb zelf jarenlang trainingen gegeven en weet er echt het een en ander vanaf. Een jonge hond moet je met omzichtigheid behandelen, wel eisen stellen, maar een jochie van 4 jaar moet je ook meerdere keren iets vertellen voordat hij het allemaal doorheeft. Ik zeg altijd: iedere dag een 'consequente' centimeter binnenhalen, levert binnen een jaar een super gehoorzame en gelukkige hond (en baas) op. Succes
jodyenboyke
7 jaar geleden
+ Ivana.
Laatst nog een lezing "Pubers" in de groep gevolgd, interessant.
Nog een tip voor vraagsteller: Lees het boek, een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans deel 2 : Je puber goed op pad, van Sam Turner en Martine Burgers.