Hoe kan ik voorkomen dat ik schor wordt als ik onze hond veel roep op de hei?

Toegevoegd na 1 minuut:
Af en toe moet ik hem bij mee roepen om verder te lopen. Hij speelt dan met andere honden en ik moet echt hard roepen om hem uit het spel te krijgen. Regelmatig kom ik met keelpijn en heesheid naar huis. Licht het aan mijn manier van schreeuwen? Teveel uit mijn keel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik vind dit een heerlijke vraag. Allereerst: hoe oud is de hond. Het maakt veel verschil of je een pup roept of een onopgevoede volwassen hond. Een pup moet je niet roepen als hij met andere honden aan het spelen is, maar wachten tot je zijn aandacht kan vangen en dan moet je door lichaamsbewegingen zijn aandacht vasthouden en jezelf interessanter maken dan het spel waarmee hij bezig is. Dan pas heb je succes. Bovendien moet de afstand tussen jou en de pup/jonge hond niet meer bedragen dan hooguit 6 meter, wat schreeuwen overbodig maakt. Over die pup valt natuurlijk nog veel meer te zeggen, maar het ging over schreeuwen en stembelasting, dus tot zover... Als het een volwassen hond betreft: die moet je helemaal niet roepen. Een volwassen hond hoort de roedel te volgen, dus als de roedel zich verplaatst (baas gaat er vandoor) dan hoort de hond (misschien na enige aarzeling) te volgen. Eenmaal fluiten ter attentie, is meer dan genoeg en eigenlijk overbodig. Als je niet met de mond kan fluiten, maak er dan een gewoonte van eenmaal in de handen te klappen. Honden hebben een zeer goed gehoor. Onopgevoede honden willen wel eens Oost-Indisch-doof zijn, maar het wordt wel gehoord. Het is dus onzin dat je schor moet worden. Roepen naar honden heeft geen nut. Ga eens op cursus, ze zullen je leren hoe je een hond onder appèl krijgt, zodanig dat baas én hond daar profijt van hebben. :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100