hoe komt het dat reumapatienten vaak extra last krijgen bij vochtig weer?

de vochtigheid en de kou hebben toch geen invloed op de gewrichten? die zijn toch van de buitenwereld geisoleerd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Vocht
Er is geen verklaring voor waarom vochtig weer de reumaklachten verergert.
Mogelijk heeft het te maken met het feit dat botten en spieren een verschillende dichtheid hebben. Tijdens schommelingen in temperatuur en vochtigheid kan de pijn verergeren doordat de gewrichten en spieren niet allebei evenveel uitrekken of samentrekken.

Kou
Spieren werken het beste op lichaamstemperatuur en zelfs nog een beetje warmer (denk bijvoorbeeld bij het sporten aan een warming up die nodig is). Als spieren, pezen en banden (die om gewrichten heen zitten) warm zijn bewegen ze soepeler, dus heb je minder pijn. Bij koude zijn banden en pezen, die al oppervlakkiger liggen, minder flexibeler en worden ze stijver.
Toch blijkt een droge, koude omgeving vaak minder pijn te geven dan een vochtige, warme omgeving.
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ervaringsdeskundige kan ik je melden dat kou geen probleem is bij reuma zelfs een verademing, als de lucht koud is bevat het heel weinig vocht, het is namelijk het vocht dat de pijn veroorzaakt.

Doordat vocht bij bepaalde temperaturen door de lucht wordt opgenomen krijgt men een hogere dichtheid van de lucht, de lucht wordt daadwerkelijk zwaarder, deze "zwaardere" lucht drukt op het lichaam en veroorzaakt de pijnen, zeker als de reumapatiënt veel beweegt.

Wil een reumapatiënt weinig pijn hebben kan hij zich het beste op laten sluiten in een koelcel daar in die ruimte nagenoeg geen vocht aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Er zijn vele soorten reuma bij de een helpt inderdaad kou bij een ander weer warmte
Er bestaan veel vormen van reuma. Een aantal daarvan veroorzaakt gewrichtsontstekingen. Bij andere vormen van reuma heeft u last van pijn, maar zijn er geen ontstekingen. Meestal geeft kou bij ontstekingen verlichting, en warmte bij klachten zoals pijn en stijfheid, waarbij ontsteking geen rol speelt. Heeft u op dit moment een gewrichtsontsteking? Extra warmte kan uw klachten door de ontsteking zelfs verergeren. Daarom is het raadzaam om bij de keuze voor warmte of kou, eerst te overleggen met uw arts of fysiotherapeut waar u goed aan doet.
SimonV
7 jaar geleden
Leuk bedacht, maar vochtige lucht is lichter (kleinere dichtheid) en oefent juist minder druk uit dan droge lucht met dezelfde temperatuur. Dit komt omdat het moleculaire gewicht van water minder is dan het gemiddelde moleculaire gewicht van droge lucht. Waterdamp heeft een gewicht van 0.8 gram per liter, terwijl droge lucht circa 1.225 gram per liter weegt. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/140197-relatieve-luchtvochtigheid-en-dichtheid-van-de-lucht/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuk bedacht of niet maar droge lucht, warm of koud, veroorzaakt minder pijn bij reumapatiënten. Weer zoals de afgelopen dagen zijn een ramp.
ronron1212
7 jaar geleden
Zo is het @theod.
ronron1212
7 jaar geleden
@SimonV dat heeft niets te maken met de warmte of de koud je kijkt er verkeerd naar.
SimonV
7 jaar geleden
Theod geeft als verklaring dat je bij vochtige lucht een hogere dichtheid krijgt, dat is dus juist omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan zijn of niet, feit blijft dat de vochtigheid van de lucht juist de problemen veroorzaakt, of de luchtdichtheid toeneemt of niet. Nog en paar feiten: Vocht is niet samen persbaar Water is zwaarder dan lucht. Bij reumapatiënten neemt de pijn toe als de vochtigheidsgraad toeneemt.
Cryofiel
7 jaar geleden
@theod, als ik je goed begrijp is jouw redenatie:
1. Vochtig weer veroorzaakt meer klachten.
2. Dat komt doordat vochtige lucht zwaarder is.
3. Vochtige lucht is juist lichter.
4. Het maakt niet uit of vochtige lucht nu zwaarder of lichter is dan droge lucht, feit is dat vochtig weer meer klachten veroorzaakt. Maar dit betekent dat we 2, 3 en 4 net zo goed weg hadden kunnen laten. Dat betekent dan weer dat dit hele antwoord overbodig is.