Wat te doen met kapotte asbest in je huis?

Deze week kreeg ik de sleutel van mijn nieuwe huurhuisje. Een appartement. Nu las ik dat er in de woning asbest zit. Aan de buitenkant onder het raam bij het balkon. Zo lang je er niet aan komt en niet gaat schuren of boren is er niks aan de hand. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Nu was ik de balkon aan het schoonmaken en zag ik dat er in het asbest al een gat zit, en lijkt er wat stof uit te komen. Zie foto.
Nu wil ik de woningbouw bellen, maar ik denk dat zij het opvullen met kit of zo. Maar voordat ik in gesprek ga wil ik graag weten wat mijn rechten zijn. Wat moeten ze doen met deze twee borstplaten onder mijn balkonraam? Is alleen opvullen genoeg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Kijk eens hoe de woningbouwvereniging reageert (en dat wil je dan zwart op wit hebben) als je ze vraagt een Asbestinventarisatie (type A) te laten verrichten. Bij die inventarisatie wordt door een deskundige bepaald óf en zo ja in welke mate, gezondheidsrisico's bestaan.

Toegevoegd na 14 uur:
De stof die vrijkomt uit dat gat zou gewoon stof kunnen zijn (en dan niet schadelijk) maar het kan ook afkomstig zijn van het aangetaste asbest en is dan heel gevaarlijk.
DRING DUS AAN OP SPOED bij de reactie van je woningbouwvereniging!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels is er een deskundige geweest. Het is een gevaarlijke situatie. Hij brengt de gemeente op de hoogte, het asbest word verwijderd.

Andere antwoorden (2)

Melding maken bij de verhuurder en de gemeente.

Dit gat mag niet meer opgevuld worden, de platen dienen verwijdert te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je schrijft dat in het asbest een gat zit.

Deze plaat is niet van asbest, maar bevat 10-15% asbest.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Asbestcement

Je moet er niet in gaan zagen of boren, maar opvullen met kit is ongevaarlijk omdat het asbest gebonden zit in de cement. Asbest komt dus niet vrij.

Als een ijzeren buis in een betonnen fundament zit, kun je die buis ook niet uit het betonnen fundament trekken.

In principe hoef je er niets aan te doen omdat deze situatie ongevaarlijk is.
Daar kan de eigenaar zich op beroepen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even een quote van de door jouw gegeven pagina: "Oude onbeschadigde platen asbestcement vormen geen gevaar zolang ze in goede staat verkeren omdat de asbestvezels vast zitten in het cementmengsel. Echter bij het bewerken zoals boren, snijden en breken van de platen zullen deeltjes vrijkomen." Beetje tegenstrijdig of niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is gebroken. (verleden tijd)
Zolang je er niet aan gaat prutsen zal er geen asbest meer vrijkomen. Sowieso is dit soort asbest niet gevaarlijk zolang je er maar niet dagelijks mee aan het werkt bent. En dan bedoel ik dus dat er elke dag in geboord wordt in een afgesloten ruimte. Dit is ook nog eens buiten. Als er al losse vezels zijn zullen die wegwaaien of wegspoelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels is er een deskundige geweest. Het is een gevaarlijke situatie. Hij brengt de gemeente op de hoogte, het asbest word verwijderd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een deskundige met een eigen asbestverwijderingsbedrijf? Prima dat het verwijderd wordt hoor, maar dat gezeur over gevaarlijke situaties is gewoon onzin.