kan haaruitval een gevolg zijn van een haarwortelontsteking op de hoofdhuid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee. Haarwortel-ontsteking is een eenvoudige benaming voor folliculitis, en daarbij zijn er ontstoken haarzakjes. Je hebt dan kleine rode bultjes of puistjes die verspreid zijn volgens het patroon van de ligging van je haar, en die kunnen veel jeuk geven. Deze huidaandoening verloopt zonder complicaties en gaat meestal vanzelf over.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was mij ook even ontschoten, bij gewone folliculitis komt dit inderdaad niet voor, dat geneest vanzelf, echter bij de folliculitis decalvans kan wel plaatselijke kaalheid ontstaan: https://dermatologie.slingeland.nl/kenniscentrum/Ziekten-aandoeningen/Haaruitval/Folliculitis-decalvans/1054/1174/1211.
Amadea
7 jaar geleden
Als het vraagsteller dáárom gaat zou het geen haarwortel-ontsteking zijn genoemd. Want dat is een relatief zeldzame vorm van cicatriciële alopecia, gekenmerkt door een onomkeerbare destructie van haarfollikels.
Dat maakt mijn antwoord dan toch niet meteen niet waardevol?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De min was niet van mij, ik vind jou antwoord oké, ik vergiste me door 1 woord te vergeten in mijn reactie. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Nou ik heb niet echt plekken op mijn huid wel een jeukend gevoel op bepaalde plaatsen en meer haaruitval. Ik heb op engelse websites dan maar een kijkje gaan nemen en daar zeggen ze dat het wel kan.. http://www.viviscal.com/blog/scalp-folliculitis-hair-loss/