Ja, maar niet zoals er gevoel zit in bijvoorbeeld de huid. Bot bevat wel zenuwen, de signalen kunnen doorgeven aan de hersenen als de belasting op dat bot erg groot wordt of als het bot te ver dreigt door te buigen. De zenuwen in het bot kunnen op die manier doorgeven aan onze hersenen of het bot belast wordt of niet en hoe zwaar die belasting ongeveer is.

Dat is niet hetzelfde als 'gevoel' in de betekenis van bijvoorbeeld een tastzin of pijngevoel kunnen waarnemen. Aan de binnenkant van het bot zitten geen pijnzenuwen, maar het botvlies heeft deze des te meer. Dat is dan ook wat pijn doet bij bijvoorbeeld een breuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe ervaren we die prikkels die door de zenuwen in het bot worden doorgegeven dan wel? Ik bedoel: er moet een gevolg uit komen uit de waarschuwende signalen (te ver doorbuigen enz). Hoe dan, als het geen pijn oproept?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gevoel van druk of belasting hoeft geen pijn te doen voordat het aankomt in de hersenen. Als het goed is tenminste niet. Als jij bijvoorbeeld je veters strak trekt of heel los, voel je ook het verschil, toch? Dat gaat meer over de weke delen dan de botten hoor, maar je voelt het gevoel van druk ook voordat dat gevoel zo onaangenaam wordt dat we het als pijnlijk ervaren. Als je rechtop staat, en je zou een rugtas van 50 kilo op je rug hebben, dan voel je die extra druk echt wel in je botten. Ook in je gewrichten, dus het is lastig om te onderscheiden wat nu precies waar vandaan komt, maar dat betekent nog niet dat je de extra druk op je botten niet zou kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tandarts zei! als ik je bot moet afzagen ivm impantaten! heb je alleen pijn aan het tandvlees niet het bot daar zit geen gevoel in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@harriet07: geen PIJNgevoel inderdaad. Niet binnenin het bot inderdaad.