Werkt elektrische acupunctuur echt of is het een fabeltje?

Het is namelijk wel heel toevallig dat ze met die apparaten dingen kunnen vertellen die de reguliere geneeskunde niet kon aantonen. Dan was het toch ook wel daar ingevoerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Placebo's werken toch ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kunnen die apparaten dan wel die de reguliere geneeskunde niet heeft? Geef eens concrete voorbeelden.

Antwoorden (4)

de documantaire op youtube die heet a tousad needles,gaat daar over.men doet dat wel met de hand.ik geloof daar in.maar de westerse geneeskunde niet.ik denk omdat het hun dan teveel geld gaat kosten,als er geen patienten meer komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat natuurlijk ook, als alternatieve therapieën echt zouden werken werden ze al snel regulier.
Het idee van het bestaan van verstoorde energiebanen wat er aan ten grondslag dan ook nooit aangetoond. Electro-acupunctuur of bioresonantie heeft zelfs een heel apparaat uitgevonden waar je de ‘energie-stromen’ mee zou kunnen meten.
Je weet vast wel dat er niet echt "energie" in een menselijk lichaam stroomt. Wel is er bv. elektrische activiteit in de hartspier, hersenen en je  andere spieren, die dan ook goed te meten is.
Het idee van energiestromen zoals in de acupunctuur of het indiase chakra-gebeuren komt voort uit onwetendheid over de werking van het menselijk lichaam. Het chakra energie-systeem is ook heel anders dan het acupunctuur-systeem. Ze kunnen dus nooit allebei waar zijn. Sterker nog, geen enkele is waar.
In China is pas begin 1900 een kloppende anatomische atlas over de bouw van het menselijk lichaam verschenen. Terwijl bv. in Nederland al in de tijd van Rembrandt in lijken werd gesneden. Tgv. voorouder-verering rustte hier in China een taboe op en heeft men eeuwenlang allerlei verkeerde theorieën bedacht over hoe het lichaam zou werken. Net zoals in de ‘westerse geneeskunde’ ooit werd gesproken over goede en kwade sappen, toen men nog niet veel van de werking van het lichaam wist.

Sommigen zeggen dat het placebo- effect ook een goed resultaat van een nepbehandeling is maar ik zou toch meer waar voor mijn geld willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor. Maar schadelijk is het niet, en als het voor iemand werkt, prima toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige aangetoonde effecten van acupunctuur waar ik van weet, zijn bij spanningshoofdpijn en aspecifieke lage rugpijn. Aandoeningen die - heel toevallig - vanzelf overgaan en ook een grote psychogene component hebben. Daar komt dan bij dat dezelfde studies die dat (geringe) effect aantonen, ook nog aantonen dat het niet uitmaakt of de acupunctuur volgens de regels wordt toegepast op de juiste acupunctuurpunten, of dat er zomaar wat naaldjes werden geprikt op willekeurige plaatsen in het lichaam.

Elektroacupunctuur is één van de vele varianten van de klassieke acupunctuur, maar er zijn geen studies die de effectiviteit hiervan onomwonden aantonen. De aangetoonde effectiviteit is dus nog minder dan van de klassieke acupunctuur.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die claimen bij zichzelf of in hun omgeving het effect van dit soort behandelingen te merken, net zoals er altijd mensen zullen zijn die beweren enorm op te knappen van huismiddeltje X of het ingestraalde water van buurvrouw Y. Wetenschappelijk gezien is er echter de effectiviteit van dit soort behandelingen nog nooit aangetoond.