Bestaat essentiele olie uit één soort molecuul?

Dat dacht ik eerst maar toen zag ik een chromatografie blaadje met een bepaalde olie waarbij het leek alsof er twee stoffen in zaten aangezien er twee duidelijke verschillend gekleurde vlekken boven elkaar zaten. Kan olie ook uit cellen bestaan aangezien het van een plant komt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Er bestaat natuurlijk heel veel verschillende oliën. Zo heb je ruwe aardolie, olijfolie, zonnebloemolie, dieselolie en naaimachineolie. Gezien de categorie van deze vraag ga ik ervan uit dat je het soort bedoelt dat alternatieve genezers, aromatherapisten e.d. gebruiken en dat je bij natuurwinkels kunt kopen.
Nee, die olie (en andere oliën ook niet) bestaat niet uit één soort molekuul. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de ingredienten van een willekeurig opgegooglede olie: De Tuinen, Essentiele Olie, Citroen-Eucalyptus. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De term "essentiële olie" is een term uit de alternatieve hoek, en is een nietszeggende term.
Oliën en vetten zijn geen geen cellen, maar moleculen.
De definitie van een vet (of olie) is een mengsel van gemengde glycerine esters.
Glycerine is vaak een bestanddeel van cremes en zalven, en van bellenblaas.
De ruggegraat van glycerine bestaat uit 3 koolstofatomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerol
Aan elk van die koolstofatomen zit een vetzuur gekoppeld. Meestal verschillende, vandaar "gemengde".
De ruggegraat van en vetzuur bestaat weer uit een lange koolstofketen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vetzuur
Een belangrijk onderscheid in de vetzuren is of ze dubbele bindingen hebben (onverzadigd) of niet (verzadigd).
Verzadigde vetten zijn prima, maar een levend wezen (ook planten) heeft ook onverzadigde vetten nodig. Planten maken de vetzuren zelf.
Bekende vetzuren zijn b.v. propionzuur, palmitinezuur, stearinezuur, oliezuur, linolzuur, arachidonzuur, margarinezuur, etc.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vetzuur
Vetten zijn daar dan weer mengsels van.
Het verschil tussen olie en vet is dat de moleculen van vet veel groter zijn dan die van olie. Die grote moleculen zijn minder beweeglijk, en daardoor een vaste stof, in tegenstelling tot olie, een vloeistof.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vet
Reddie