Hoe snel kan aderverkalking zich ontwikkelen?

Ik ben 38 jaar en op mijn 31ste was ik nog "schoon". Echter ben ik een echte stresskip en ben bang dat ik (ernstige) aderverkalking heb. Kan dit in 8 jaar? Ik ben in deze 8 jaar gestopt met roken en drugs (recreatief) alsmede zijn mijn bloeddruk en andere waarden in orde. Aan de andere kant ben ik passiever geworden, zwaarder en drink ik stevig! Ik weet dat dit laatste moet veranderen maar dan toch die vraag??? Is de kans groot op (complete) aderverkalking in 8 jaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Veel factoren hebben invloed op het ontstaan van slagaderverkalking. De bekendste en meest voor de hand liggende zijn roken, te hoge bloeddruk, veel vet eten, en relatief weinig bewegen. Genetische factoren kunnen ook meespelen. Had jouw opa en/of vader er last van?

Slagaderverkalking is een zich langzaam ontwikkelend proces in de bloedvaatwand. Dit neemt tientallen jaren in beslag. Hoe snel het gaat heb je voor een deel zelf in de hand. Hoe gezonder jij leeft, hoe langzamer het proces verloopt.

Iedereen krijgt er in principe mee te maken, want door ophopingen van vet en lichaamscellen in de bloedvaatwand ontstaan in de loop der jaren zogeheten plaques in de slagaders. Die plaques ontstaan door een ontstekingsreactie op beschadigingen van de vaatwand. Er komen deeltjes uit het afweersysteem in actie om de schade te herstellen. Vooral bepaalde witte bloedcellen (monocyten) zijn daarbij van belang. Ze kunnen de vaatwand binnendringen, en eenmaal binnen transformeren ze in macrofagen die het aanwezige cholesterol opeten en opzwellen. Door die opname van witte bloedcellen en cholesterol wordt de bloedvaatwand steeds nauwer. Het is deze cholesterolophoping die vernauwing van de slagaders veroorzaakt en daarmee verantwoordelijk is voor de ziekteverschijnselen. Kalkvorming kan hierbij ook optreden, maar dit is niet altijd het geval en leidt op zichzelf niet tot vernauwing van de slagader. Toch is de verwijzing naar verkalking een vast onderdeel van de term waarmee het ziekteproces aangeduid wordt. In de westerse wereld hebben de meeste volwassenen het in enige mate. Toch leidt dit lang niet altijd tot klachten of gezondheidsproblemen.

Slagaderverkalking is niet te genezen. Wel is het zo dat gezond leven de kans op (ernstige) vernauwingen van de slagaders voorkomt. Dus voldoende beweging, gezonde voeding, weinig stress en niet roken houdt jouw vaten in goede conditie. Het is dus heel goed dat jij gestopt bent met roken! Maar wel jammer dat er een andere verslaving voor in de plaats is gekomen...
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Er zijn geen erfelijke factoren aanwezig. Als ik je goed begrijp is het dus vrij onwaarschijnlijk (ik hang geen rechtsgeldigheid aan je uitspraken hoor!) dat ik binnen 8 jaar van schoon (ct scan) naar ernstige aderverkalking ben gegaan? Ik begrijp je adviezen en de ernst mbt mijn en de algehele levensstijl. Maar je stelt me wel gerust geloof ik! Dank je.... Ik ben overigens een echte hypogonder geworden door een behoorlijke medische fout van mijn huisarts waardoor ik sinds de afgelopen jaren, altijd wel wat denk te hebben.....
Amadea
7 jaar geleden
Nee, dat kan inderdaad niet in acht jaar al gebeurd zijn.