Blokkeert een zonnebril of bril met meekleurende glazen de aanmaak van melatonine?

In hoeverre wordt de aanmaak van melatonine beïnvloedt door een bril met meekleurende glazen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk van wel. Je wordt namelijk ook minder snel bruin met een zonnebril op.
Het blijkt dat je ogen een signaal geven aan de huidcellen zodra ze zonlicht zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar of je het ook merkt, vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meekleurende.
Dan zou je precies willen weten wat de invloed daarvan is op de golflengte die erotisi noemt. In het algemeen is daglicht zeer belangrijk
(google maar eens: melatonine daglicht)

Antwoorden (1)

Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Een zonnebril zou dan eerder de aanmaak bevorderen omdat het het licht dimt.
Wel kan zonlicht de aanmaak van serotonine en vitamine D bevorderen. Deze stoffen zijn ook betrokken in de aanmaak van melatonine. Dus indirect kan zonlicht wel betrokken zijn bij de melatonine productie.

Wat betreft de remming van melatonine:

Uit onderzoek blijkt dat het menselijk melanopsine het gevoeligst is voor licht met een golflengte van 497 nanometer. Dus bij deze golflengte wordt de aanmaak van melatonine het meest geremd.

Hoewel deze golflengte op zich wel wat gedimd zal worden door een zonnebril wordt het niet echt geblokkeerd. Daar zijn meestal de met gele of bruine glazen voor.

Zonnebrillen worden veelal in vijf CE-categorieën, met nummers 0-4 ingedeeld om aan te geven hoeveel licht tot 380nm doorgelaten wordt, waarbij de schaal van 0 (tot 20 procent absorptie van het licht) tot 4 (92-97 procent lichtabsorptie).

Een zonnebril dient dus ook vaak om uvstralen tegen te houden. De uvstralen Uv A is ultraviolette straling met een golflengte tussen ca. 315 en 400 nm. Uv B heeft een golflengte tussen 280 en 315 nm.

De benodigde golflengte van 497nm wordt hier dus niet door geblokkeerd.

Ook de hoeveelheid licht die langs het montuur in de ogen valt is relevant.

http://dekennisvannu.nl/site/artikel/Hemelsblauw-licht-onderdrukt-slaap/6661
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnebril
https://en.wikipedia.org/wiki/Sunglasses
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
´De benodigde golflengte van 497nm wordt hier dus niet door geblokkeerd.`
Ik denk niet dat je dat kan concluderen, het enige wat je weet is dat je niet weet hoeveel er van de 497nm wordt geblokkeerd. Over je 1e stukje, dat zeg je eigenlijk zelf ook al, dat het indirect gaat.
Voor zover ik weet is veel daglicht zeer belangrijk voor de aanmaak van melatonine als het donker wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben dus benieuwd of er nog voldoende daglicht doorkomt bij meekleurende glazen om te spreken van een goede melatonineproductie.