hoe onstaat jeuk ?

Gewoon die domme jeuk als je iets in je handen draag en er niet bij komt
of als iemand over vlooien begint.
Hoe onstaat het en waarom merkt je lichaam het eigenlijk op ?
wat is het nut ervan ?

7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Jeuk te onderscheiden van kietelen wat eigenlijk alleen de drukreceptoren in je huid prikkelen, ontstaat veelal door een reactie van je immuunsysteem op de antigenen stoffen. Er blijken ook speciale jeukzenuwen te zijn die het signaal door geven aan de hersenen ter onderscheiding van de pijnzenuwen.
De uiteinden van deze zenuwen zijn gelegen op de grens van de opperhuid en de lederhuid. De zenuwen kunnen worden geactiveerd door bepaalde eiwitten zoals histamine, neuropeptiden en prostaglandinen. Deze stoffen komen vooral vrij bij ontstekingen van de huid. Het is dus niet verwonderlijk dat de meeste ontstekingen van de huid in meer of mindere mate gepaard gaan met jeuk.

Bij een muggenbeet bijv. wordt de jeuk zelf veroorzaakt door het speeksel van de mug, wat een antistollingsmiddel bevat. Het zorgt ervoor dat ons lichaam histamine aan gaat maken, waardoor de plek rondom de beet enigszins gaat jeuken door een milde allergische reactie.

Een vlo zet zich schrap met zijn poten, hij plaatst zijn kop tegen je huiden werkt vervolgens behendig zijn steeksnuit naar binnen. Daarbij brengt hij wat speeksel in met stoffen die de bloedstolling tegengaan. Dat is nodig om een verstopte zuigsnuit te voorkomen. Vlooienspeeksel kan een reactie van het afweersysteem opwekken en dientengevolge een jeukende, papuleuze vluchtige huiduitslag veroorzaken, ook wel rash genoemd, met krabeffecten.

http://www.huidinfo.nl/jeuk.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/81592-vlooienbeet-bij-mensen-vlooien-herkennen-en-behandelen-beet.html
http://nl.wikihow.com/Zo-zorg-je-dat-een-muggenbeet-niet-meer-jeukt

Toegevoegd na 37 minuten:
Jeuk als kriebel wordt waargenomen door zeer gevoelige vrije zenuwuiteinden in de oppervlakkige laag van de huid. Deze zenuwuiteinden adapteren snel en zenden hun signalen over type C vezels. De functie van deze sensorische modaliteit is het waarnemen van lichte huidirritatie. Deze irritatie kan tegen gegaan worden door krabben of bewegen.
Vrije zenuwuiteinden kunnen gevonden worden in alle gebieden van de huid en in het hoornvlies van het oog.

http://wetenschap.infonu.nl/diversen/14668-zenuwstelsel-somatisch-gevoel-algemene-organisatie.html
7 jaar geleden
capthavoc
7 jaar geleden
Dus mijn vorm van "jeuk " kan je beter kieteling noemen ?
erotisi
7 jaar geleden
Misschien dat je kietelen ook wel als jeuk kunt zien. Volgens wiki : Er zijn talloze oorzaken van jeuk; de bekendste zijn een aanhoudende sensatie van lichte bewegende aanraking op de huid en de jeuk die ontstaat als gevolg van een allergische reactie op in de huid gebracht lichaamsvreemd eiwit bij insectenbeten. In mijn antwoord staat dat dat iets anders is, maar kan er blijkbaar ook onder vallen.
Maar een lichte aanraking dat kietelt en kriebelt gaat via een heel andere weg en manier dan jeuk in de zin van een allergische reactie zoals bij muggenbeten