wat kan ik er aan doen als mensen mijn energie wegtrekken en ik hierdoor zelf erg vermoeid raak?

ik heb een vriendin die als ze bij mij komt of ik bij haar met de regelmaat van de klok mijn energie weg haalt, dit kreeg ik dus afgelopen woensdag te horen.
ik heb af en toe dagen dat ik smorgens bruis van energie en dan in de middag helemaal ben uitgeblust, ik ben er nu achter gekomen dat er op die dagen energie bij mij wordt weggehaald, maar wat kan ik hier tegen doen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er wordt natuurlijk niet letterlijk energie bij jou weggehaald, maar sommige mensen kunnen inderdaad enorm vermoeiend zijn, zodat het net lijkt alsof ze je letterlijk leegslurpen. Wat je daaraan precies kunt doen hangt natuurlijk af van de situatie, maar in z'n algemeenheid is het een kwestie van het leren kennen van je eigen grenzen en die grenzen ook hanteren. Het is jouw energie, dus niemand kan die verminderen tenzij je het zelf toestaat. Er is een grens tussen - bijvoorbeeld - mensen helpen en jezelf laten gebruiken. En er is ook een grens voor wat betreft de tijd die je kunt besteden aan andere mensen, zéker als het contact met die mensen je erg veel energie kost. Niet zelden hangt het slecht kunnen stellen van grenzen samen met een schuldgevoel dat ontstaat wanneer je 'nee' zegt, óf juist een soort narcisme waarbij je jezelf zó belangrijk vindt dat je denkt dat een ander niet verder kan zonder jouw hulp. In alle gevallen is het een onrealistisch beeld van jezelf en soms je eigen invloed op anderen. Als een bepaald contact jou enorm veel energie kost, moet je óf gedurende dat contact beter je grenzen bewaken, óf het contact zoveel mogelijk beperken - in elk geval totdat de kwaliteit van dat contact beter is. Is het een relatie waarin jij alleen geeft en de ander alleen neemt? Of is het een relatie met onrealistische verwachtingen van één of beide kanten? Probeer dan te ontleden waaróm dat zo is en doe er iets aan. Of is het een relatie die noodgedwongen ongelijkwaardig is (bijvoorbeeld in sommige gevallen van mantelzorg) maar waarbij je jezelf zó voorbij loopt dat je het niet meer aankunt? Zorg er dan voor dat je náást die relatie ook voldoende tijd en ruimte hebt voor jezelf, en dat de zorgtaken goed verdeeld zijn met anderen in hetzelfde netwerk. Als je te weinig assertief bent en/of slecht grenzen kunt stellen, zou je daar ook een cursus voor kunnen volgen. Vraag eens of je huisarts een praktijkondersteuner GGZ heeft en of die je op weg kan helpen, of informeer bij het maatschappelijk werk in je woonplaats.

Zonder in details te treden omtrent de theorie, wat kan je er tegen doen? Plaats je handen op je navel, rechterhand eerst dan de linkerhand eroverheen. Breng je aandacht naar het midden van je onderlichaam het punt tussen je navel aan de voorkant en de 3de lendewervel aan de achterkant , stel je voor dat je daar veilig bent en niets je kan raken. hou je handen in deze positie terwijl je naar je vriendin luistert. Wees aandachtig en liefdevol maar hou je aandacht bij jezelf. HunYuanLingTong!

Vraag je zelf 1 ding af; "Heb ik er invloed op?" Antwoord; Ja. Doe er dan wat aan. Antwoord; Nee. Laat gaan. Je zult merken dat je veel meer energie krijgt voor andere dingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100