kan je een 2de huisarts nemen?

Mijn stiefzoontje woont doordeweeks bij zijn moeder. En in het weekend woont hij bij ons. Maar hij is constant ziek. Nou wil ik bij ons naar de huisarts. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Je mag maar bij één huisarts ingeschreven staan.
Binnen het gezondheidszorgsysteem in Nederland (en ik neem aan ook België) heeft de huisarts een belangrijke coördinerende rol. Het is de arts die van alle specialismen het beste overzicht heeft van de complete situatie van de patiënt. Daarom wordt de huisarts bij wie je ingeschreven staat ook door alle specialisten op de hoogte gehouden.
Als je bij meer dan één huisarts ingeschreven staat dan is de kans dat het met die terugkoppeling fout gaat maar al te groot. De ene specialist zal de ene huisarts aanschrijven en de andere specialist de andere.
De huisartsen zullen ook niet onderling overleggen waardoor twee behandelingen voor één aandoening gestart kunnen worden. Of mogelijk start huisarts nummer twee wel met medicatie die gevaarlijk is vanwege medicatie die huisarts nummer één eerder al gestart is.

Komt er eigenlijk op neer dat er één kapitein op een schip moet zijn.

Natuurlijk speelt de patiënt (of de ouders) hierbij een belangrijke rol, maar van hen kan je niet verwachten dat zij altijd de complete medische situatie overzien.

Natuurlijk mag je wel in noodsituaties naar een huisarts bij wie je niet ingeschreven staat. Die huisarts zal dan de eigenlijke huisarts wel op de hoogte brengen, meestal met bijvoorbeeld een briefje die de patiënt dan langs moet brengen. Dit is echter niet bedoeld voor normale reguliere zorg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord. Compleet en waar +.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Hoort men het ook eens van een ingewijde.
Geen enkele zorgverzekeraar in Nederland accepteert dat men bij verschillende huisartsen is ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook dat inderdaad: ze gaan echt niet twee keer het abonnementstarief betalen. Maar het is vooral - zoals Flip al uitlegt - hopeloos onpraktisch en potentieel gevaarlijk. Dat laatste al vrij snel ook, vrees ik. Maar waarom zou je ook twee huisartsen nodig hebben? Als zoonlief ook doordeweeks op twee plekken woont, zou ik zeggen: neem hem gewoon mee naar de eigen huisarts als er een arts nodig is. Gewoon als passant, maar als dit vaker voorkomt is er in elk geval nog iets van een band. Maar aangezien hij er steeds in het weekend is, zal er toch geen vaste huisarts gezien worden omdat je dan voor spoedeisende zaken naar de huisartsenpost gaat. Ik zie het nut van een eventuele tweede inschrijving (zou dat al mogelijk zijn) dan ook niet in. Als je verwacht dat dit vaker voorkomt, zou je eventueel wel kunnen overleggen of er na toestemming inzage in het dossier mogelijk is door de huisartsenpost in de regio van (stief)pa, en als dat technisch niet lukt ervoor zorgen dat je zelf alle relevante informatie steeds bij je hebt in het weekend. Je kunt dus naar een HAP waar je eigen huisarts niet bij aangesloten hebt, het ergste wat er kan gebeuren is dat je wat meer moet regelen met de verzekering of dat je de kosten zelf voor moet schieten (wat mij trouwens nog nooit is overkomen als passant bij een andere huisarts of HAP, dus dikke kans dat dat niet eens hoeft). Zorg er wel voor dat je de verzekeringspas bij je hebt waar zoon opstaat, of dat tenminste een verzekeringsnummer weet.