Meer dan een half jaar niet ongesteld geweest, is dit zorgwekkend?

Hallo,

Ik ben 18 jaar en voor het eerst op mijn 13e ongesteld geweest. Het is nooit echt precies regelmatig verlopen, maar meer dan twee maanden zaten er voorheen niet tussen twee menstruaties. Nu ben ik al ruim een half jaar (ong. 7 maanden) niet meer ongesteld geweest en ik maak me toch zorgen.

Is het verstandig om naar de huisarts te gaan of komt dit wel vaker voor en moet ik gewoon afwachten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.5K
Amadea
8 jaar geleden
Heb je een gezond gewicht, last van stress, kans op zwangerschap?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zegt dat je je zorgen maakt, dat is een hele goede reden om je huisarts te bezoeken en hem/haar deze vraag te stellen.
fremar
8 jaar geleden
dit probleem kan opgelost worden maar dan moet je wel naar je arts of ev gyneacoloog.
Ritsuka
8 jaar geleden
Lijkt mij wel iets voor huisarts
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kans op zwangerschap is nihil en eigenlijk wel uit te sluiten. Ik heb een gezond gewicht en inderdaad wat stress te verduren, maar dit is enkel de afgelopen 2 weken het geval en zeker niet de gehele 7 maanden. Vandaar lijkt het me niet de voornaamste reden voor het uitblijven van mijn menstruatie. Bedankt voor jullie reacties!
tinus1969
8 jaar geleden
@Rainbowpon: Zwangerschap is wel een voordehandliggende mogelijkheid -en in een anatal opzichten ook de minst ernstige.
tinus1969
8 jaar geleden
@Rainbowpony: Wat is je BMI? Ben je de afgelopen tijd afgevallen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Ik ben nooit dik geweest, maar zit net iets onder het gemiddelde/normale. Hier zal het niet aan liggen, want ik ben helemaal niet afgevallen in de afgelopen maanden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zou kunnen denken aan factoren als insulineresistentie en oestrogeendominantie. Kan je bijsturen met natuurlijke voeding en middelen.

Antwoorden (2)

Als je meer dan 3 menstruaties gemist hebt spreekt men van amennorrhoe. Aangezien je wel ooit al ongesteld bent geweest is het niet het probleem dat de puberteit of ongesteldheid nooit is kunnen beginnen, maar is het probleem dat de ongesteldheid om de een of andere reden is gestopt, dit noemt men secundaire amennorrhoe.

Er zijn verschillende oorzaken van amennorrhoe die kunnen liggen in verschillende gebieden. Het eerste wat mogelijk is is dat het er gewoon niet uit kan (Ashermann Syndroom: een blokkade ergens in de baarmoeder(hals)). Het kan ook zijn dat er iets mis is ter hoogte van je vrouwelijke organen (baarmoeder, eierstokken, eileiders) bijvoorbeeld polycystisch ovarieel syndroom. Er kan ook iets mis zijn met je hormoonhuishouding (hypothalamus-hypofyse). Tenslotte kan het ook gewoon komen door stress en levensstijl factoren. Bijvoorbeeld weinig eten en heel licht zijn (bijvoorbeeld bij eetstoornissen zoals anorexia nervosa). Het kan ook gerelateerd zijn aan veel lichamelijke inspanning en stress.

Is het zorgwekkend? Misschien wel, het is in ieder geval zeker reden om een afspraak bij de huisarts te maken en dit verder te laten onderzoeken. De huisarts zal waarschijnlijk wat bloed afnemen om naar een aantal (hormonale) parameters te kijken en zal je dan, verwacht ik, doorsturen naar een gynaecoloog, of als het probleem ligt bij de hormonen naar de endocrinoloog.

Toegevoegd na 4 minuten:
De meest voorkomende oorzaak van amenorrhoe is natuurlijk nog steeds zwangerschap. Jij weet zelf het beste of dit mogelijk is. Maar onthoud wel dat ondanks het gebruik van voorbehoedsmiddelen een zwangerschap (zeer zelden) mogelijk kan zijn. Het kan in een uitzonderlijk geval zo zijn dat je ondanks pilgebruik zwanger wordt.

Maar hoe dan ook, of het nu ligt aan een zwangerschap of niet, het blijft een reden om eens bij je huisarts langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je de pil geslikt en ben je er toen mee gestopt? Want dan kan het zijn dat je lichaam aan het ontpillen is. En anders kan je beter toch even jou huisarts opbellen, misschien dat de huisarts jou door verwijst, naar het diagnostiek. Daar kunnen ze ook een echo maken van je baarmoeder enz,om te kijken of alles er goed uit ziet. En misschien kan je ook bloed prikken.Ik had namelijk ook problemen met mijn menstruatie, ik werd juist om de 2 weken! En toen kreeg ik 1,5 maand geen menstruatie.Ik heb toen ook onderzoeken laten doen van mijn baarmoeder en eierstokken, maar alles was goed. Sterkte ermee, ik hoop dat je snel jou menstruatie krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ohjee, gelukkig is alles goed. Dankjewel! Nee, ik heb nog nooit de pil geslikt. Dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik ga binnenkort naar de huisarts, hopelijk weer ik daarna meer.