Wat doet wierrook met je longen en is het schadelijk net zo schadelijk voor je als roken?

Iedereen weet dat roken slecht is voor de gezondheid. Ook al sta je naast iemand die rookt en rook je zelf niet, maar hoe zit dat met wierrook? Als je dat aan steekt en in ademt is dat ook slecht voor je longen en voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Ja, alle rook is schadelijk voor je longen dus ook wierrook.
Het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je aansteekt hoe groot de ruimte is of je goeie frisse lucht voorzieningen hebt en of je middenin de rook of juist uit de rook zit. Maar ditzelfde geldt ook voor roken. Het effect van meeroken valt ook allemaal best mee, ze kunnen tegenwoordig alles zo lekker opblazen. Als je aan het ene niet dood gaat ga je wel aan het andere dood. Iets wat vandaag goed voor je is blijkt volgende maand weer slecht voor je te zijn en een maand later toch ook weer niet. Geniet gewoon van je leven. Alles waar je teveel van binnenkrijgt is slecht. Van alles een beetje kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja een beetje wel, natuurlijk, maar je hoeft nog niet naar een arts... Een mens kan tegen een stootje hoor... Zout is slecht, suiker is slecht en noem maar op... Je leven is toch niet oneindig, dus relax... Neem geen grote risico´s, maar je hoeft ook niet op eieren te lopen...

Het leven is een kaars die aan twee kanten brandt... Geniet ervan zo lang je kunt...

Angst is de grootste ziekmaker, dus relax... Een mens kan tegen een stootje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zeker weten...Te bang zijn maakt veel zieker dan een beetje rook..
Winnetou
14 jaar geleden
that's for sure!
De concentratie van rookgassen bij wierrookgebruik komt niet in de buurt van een sigaret.
Veel astmapatienten, waarvan ik er een ben, hebben van wierrook geen last.
Ik betwijfel dan ook of het enig gezondheidrisico met zich mee brengt.
Houd echter wel de hoeveelheid wierrook in de gaten, het is niet bedoeld als rookbom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet net zo schadelijk voor je longen, maar het is wel degelijk schadelijk voor je longen.
Ook aromalampjes vervuilen de lucht. dus ook schadelijk.

Let wel, er zitten ook goede kanten aan, bepaalde geuren kunnen rust geven of opgewekt stemmen, als je dit nodig hebt is het dus weer gezond voor je.
Je zult het één tegen het ander moeten afwegen.

Maar ik zou bij kinderen en mensen met longproblemen nooit dergelijke producten gebruiken, en ook in de buurt van kleine huisdieren is het ten zeerste af te raden, die hebben zulke kleine longen dat ze er extra vatbaar voor zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie de volgende bron.
http://sjamaanopklompen.com/intro/hfdst1.5_gezondheid.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen: wierook branden is inderdaad slecht voor de gezondheid. Je hebt misschien wel eens een kachel van binnen gezien, of de raampjes van een kachel : bruin, zwart, en stinkend. Schoorsteenveger was vroeger echt een vies beroep vanwege al die resten die bij het stoken van dat fikkie vrijkomen.
Maar ja, is een wierookstokje stoken dan hetzelfde als een fikkie? Eigenlijk wel. Je kunt het volgende proefje doen : Neem een plaatje plexiglas en een wierookstokje dat je aansteekt in een bakje zand zodat het verticaal staat. Leg het plaatje er nu boven neer zodat de rook van je stokje als het ware tegen het plexiglas botst. Als je wierookstokje opgebrand is zul je voelen aan het plexiglas dat het een beetje vettig geworden is. Stook je nog een paar stokjes op zo'n manier zul je zien dat het plexi heel langzaam bruin wordt. Dit bruine spul noemen ze creosoot. En je kan wel nagaan dat je dat niet in je longen wil hebben ! Je kunt het proefje uitbreiden door bijvoorbeeld verschillende soorten wierook tegen zo'n glaasje te stoken of zelfs een sigaret zo op te branden. Je ziet door de aanslag hoe vies verbranding kan zijn. Stoffen die je kunt tegenkomen in Creosoot zijn onder meer aldehyden en acroleïne.
Het nieuws wordt nog slechter : Ze hebben in Taiwan 2008 onderzoek gedaan naar de kankerverwekkendheid van wierook en daaruit kwam dat monniken die lang in zo'n Boeddhistisch klooster waren en zich bezig hielden met het stoken van Sandelhout (hun type wierook) een groter risico liepen op kanker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan absoluut niet tegen siagarettenrook, daar krijg ik het echt heel benauwd van.
Van wierook echter, heb ik totaal geen last, vind het heerlijk ruiken en brandt het dagelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wierook stoken kan je gezondheid schaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet echt slecht zijn omdat ik mij nog redelijk goed voel en ik stook al jaren elke dag wierook.
Maar volgens mij moet jij niet constant de rook inademen
vooral bij hele sterke wierook.