Accepteren. Als je ze vergeet, leer je er niet van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Het beste is om van je fouten te leren. Accepteren is te makkelijk; Vergeten vaak onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze het beste accepteren!
Zolang je 'zuiver' leeft is er niks aan de hand hoor;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een ware kunst om fouten te durven maken trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je fouten accepteren en ervan leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet óf. Eerst accepteren en dan vergeten.
13 jaar geleden
ervan leren en dan accepteren.. na een fout voel je je meestal even stom maar als je t vergeet leer je er niet van.. die fout maak je in iedergeval niet nog n keer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteren, want je kunt van je fouten leren en dat werkt niet meer als je vergeet dat je ooit iets fout hebt gedaan. Maar je er je hele leven druk om gaan maken is ook overdreven, vandaar: accepteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst accepteren.
Dan je excuses maken.
Dan proberen zo veel mogelijk te herstellen.
Dan weten dat je ervan geleerd hebt.
Dan die specifieke fout vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteren.
Wel verschil maken. Kleine fouten leer je van.Vergeet je snel.
Grote fouten.
Persoonlijke schade geleden of aangebracht?
Vergeet je niet.
Blijft je altijd bij.
Er is geen mens die geen fouten maakt. Dat maakte ons tot mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteer dat je een mens bent en dus fouten maakt. Probeer er wel een les uit te leren, en de fouten niet te herhalen. Vergeten hoeft niet, jezelf vergeven wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fout moet jij niet vergeten maar jij moet er altijd van leren .
En als jij een fout accepteerd dan vergeet jij de fout en dan kun jij er niet meer van leren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
accepteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteer dat je fouten maakt... en probeer daarvan te leren, maar laat je er niet door ontmoedigen, en blijf er niet over tobben... je doet vast ook wel dingen goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet vergeten maar er van leren...accepteren dat je fouten maakt...net als iedereen fouten maakt.
sommige mensen vergeten het liever maar leren er dus niks van en maken dus regelmatig dezelfde fout!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteer je fouten!
Mogelijk vergeet je ze dan.

Soms vergeet je ze nooit, júist omdat je er van geleerd hebt en het jou verrijkt heeft.
Dan ben je zelfs blij dat je ooit die fout hebt gemaakt.

Een mens maakt fouten, heeft ze zelfs nodig,
juist om van te leren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Velen vergeten ze omdat ze vinden dat ze geen fout hebben gemaakt. Hun "geweten" speelt niet op. En wat je niet weet, kan je niet deren, dus dat vergeet je.

Wanneer heb je dan ook een fout gemaakt? Als je iemand schade hebt berokkend, pijn hebt gedaan? Of enkel als je iets vanuit een slechte intentie hebt gedaan?

Mijn ervaring is dat het in de eerste plaats belangrijk is de feiten onder ogen te zien. Als iemand zich gekwetst voelt, is het belangrijk dat te erkennen. Ongeacht of je goede bedoelingen had. Het spreekwoord zegt niet voor niks dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen.

Als je kan accepteren dat je voor iemand anders een fout hebt gemaakt, ook al vind je dat zelf niet, dan is dat een belangrijke stap. Door te accepteren dat de ander zich gekwetst voelt, accepteer je de ander zoals hij is. Dat is heel waardevol.

Echt moedige mensen gaan nog een stap verder en drukken oprecht hun spijt uit voor aangedaan leed, hoe klein of hoe groot ook, en ongeacht of ze het zo bedoeld hadden.

Hierin ga je nog verder in de acceptatie, en ook in de appreciatie door de ander. Je bent immers bereid tot nederigheid en houdt niet arrogant vast aan je eigen gelijk.

Je mag gerust voor jezelf vinden dat je gelijk had. Vermijd wel gevoelens van wrok, omdat de ander het niet begrijpt, want van wrok word je ongelukkig.

Accepteren dat iemand jou niet begrijpt, is uitermate zinvol. Het relativeert het belang van je eigen mening. Het is immers maar een visie, een interpretatie van een feit, en geen feit op zich.

En zelfs "feiten" behoren al tot het verleden op het moment dat je erover kan praten. Blijf niet hangen in het verleden! Als je in het hier en nu leeft, aanvaard je alles zoals het komt. En dan mag je het verleden vergeten. En je kan je erover verwonderen dat anderen dat niet doen. Maar veroordeel hen niet, want dat is de grootste fout. Door jouw oordeel maak je je afhankelijk van de ander, van het verleden. Dat wil je immers niet! Het hier en nu biedt de vrijheid van acceptatie zonder oordeel.

Succes! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens maakt wel eens een foutje. En ook nog wel eens dezelfde fout, voor de 2e en 3e keer.
Iemand die zegt, dat ie nooit fouten maakt...die liegt hoogstwaarschijnlijk.
Het is wel de bedoeling, dat je van je gemaakte fout leert.
Voor de toekomst. Stel dat je relatie is stuk gelopen omdat je partner alcoholist(e) is....valt niet mee te leven zeg maar...dan is het de bedoeling dat je daar geen 2e keer aan begint met een nieuwe partner die ook drinkt.
Dat foutje van de eerste...was nodig, om te zorgen dat je dat volgende keer maar beter niet doet.
Accepteer je foutjes of tekortkomingen...dat is menselijk en alleen ZO, kun je misschien een manier vinden om ermee om te kunnen gaan. Of wellicht zelfs ,voorkomen,
Sterkte en groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag hoor! ....
Ik zou ervan leren, dat is waarom er fouten gemaakt worden én gemaakt "mogen" worden!! Bij een ernstige fout?.....Vergeef jezelf, dan kun je er mee leven want vergeten is wegstoppen meestal, en ook niet de juiste oplossing, voordat het "aangepakt" is :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteren!
Alle fouten die ik in mijn leven heb gemaakt waren niet altijd even prettig, maar uiteindelijk heeft het me gemaakt wie ik ben dus ik ben blij met mijn fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk geen van beiden.
Fouten die je vergeet ga je opnieiw maken.
En fouten botweg accepteren betekent dat je niet de kans pakt ze te verbeteren of te herstellen.
En dat is wat je eigenlijk moet doen met fouten : ze herstellen of de volgend keer proberen het beter te doen. Acceptatie is wel de eerste stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allebei alleen dan kom je in het reine met jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van gemaakte fouten kun je leren, om niet weer in dezelfde valkuil te geraken.
Dus accepteren, leren, en anders gaan toepassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteren, maar er dan wel wat mee doen.
Door te vergeten maak je waarschijnlijk weer dezelfde fout, en ben je weer terug bij af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte,

Je kan leren uit je fouten :

Een Chinees spreekwoord luidt: "Een dom persoon leert van zijn eigen fouten en een intelligent persoon van de fouten van anderen".

Veel fouten die gebeuren zijn te wijten aan een mense- lijke fout !

Ik heb enkele links opgezocht ivm met leren uit fouten !

Mvg,

Karel8158