Wanneer wordt lanette voorgeschreven en wanneer cetomacrogol?

ben me aan het inlezen over verschillende middelen tegen een droge eczeem huid. Het verschil tussen een crème en een zalf weet ik inmiddels. Maar wanneer wordt een lanette crème/zalf voorgeschreven en wanneer een cetomacrogol crème/zalf..kortom welke wordt waarvoor toegepast

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
50.6K

Antwoorden (2)

Het zijn beide neutrale onderhoudscrèmes (of -zalven). Zalf is sowieso vetter dan crème, omdat zalf alleen uit vet bestaat. Zowel lanette als cetomacrogol is verkrijgbaar als zalf of als crème, en beiden zijn ook verkrijgbaar in combinatie met vaseline.

In gebruik zijn ze eigenlijk uitwisselbaar, en is het een beetje persoonlijk welke je prettig vind en welke niet. En waarschijnlijk zijn sommige artsen standaard gewend de ene en andere om de andere voor te schrijven. Ik geloof dat de lanette iets vetter is, en ik vind persoonlijk voor de crèmes in combinatie met vaseline lanette fijner. Maar een ander vind dat weer van de cetomacrogol. Als je het verschil zelf wilt beoordelen om te kijken wat beter werkt voor jou, zou je je behandelend arts kunnen vragen ze eens beiden voor te schrijven. En ik vermoed dat ze ook zonder recept verkrijgbaar zijn, maar ik ben op dit moment te lui om dat op te zoeken..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is weinig verschil tussen Cetomacrogol en Lanette, het verschil zit hem in de geur en Lanette is iets vetter.

Dit zijn alle basiscremes/zalven die op recept nog vergoed worden vanuit de basisverzekering (ongeveer op volgorde van vetheid):
- Cetomacrogolcreme FNA (Cremor Cetomacrogol FNA);
- Lanettecreme FNA (Cremor Lanette I FNA);
- Cremor Lanette II FNA;
- Cetomacrogolcreme FNA met 10% vaseline (Cremor Cetomacrogol FNA met 10% vaseline);
- Lanettecreme FNA met 10% vaseline (Cremor Lanette I FNA met 10% vaseline);
- Cetomacrogolcreme FNA met 20% vaseline (Cremor Cetomacrogol FNA met 20% vaseline);
- Lanettecreme FNA met 20% vaseline (Cremor Lanette I FNA met 20% vaseline);
- Vaselinecetomacrogolcreme FNA;
- Vaselinelanettecreme FNA (Cremor Vaseline Lanette FNA);
- Cetomacrogolcreme FNA met 50% vaseline (Cremor Cetomacrogol FNA met 50% vaseline);
- Lanettecreme FNA met 50% vaseline (Cremor Lanette I FNA met 50% vaseline);
- Cetomacrogolzalf FNA (Unguentum Cetomacrogol FNA);
- Lanettezalf FNA (Unguentum Lanette FNA);
- Koelzalf FNA (met rozenolie) (Unguentum Leniens FNA (Koelzalf);
- Koelzalf zonder rozenolie (geurloos);
- Vaseline/Paraffine ana (gelijke delen).

Nog minder vet dan de bovenste zijn:
- Cetomacrogolsmeersel FNA (Linimentum Cetomacrogol FNA);
- Lanettesmeersel FNA (Linimentum Lanette FNA).
Deze zijn bijv. voor de behaarde (hoofd)huid en bij nattend eczeem. Qua vergoeding moet u eerst informeren of het vergoed wordt (bij sommige verzekeraars wordt het alleen vergoed bij nattend eczeem).