Word de melkproductie na een borstverkleining minder?

Ik ben een meisje van zeventien en ik loop al sinds de tweede klas rond met een G-cup. Ze hebben mij meer leed dan plezier gebracht en ik zou ze graag willen laten verkleinen, maar indien ik later kinderen krijg, wil ik ze wel het liefste gewoon van de borst laten drinken en ik ben bang dat dit na een borstverkleining niet meer gaat, of in ieder geval moeizamer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
Zie het antwoord van Amadea, ik heb hetzelfde gehad als jij, ik ben blij dat ik de borstverkleining heb gedaan. Borstvoeding lukte niet bij mij, maar mijn operatie is 30 jaar geleden en de technieken zijn enorm verbeterd. Ik zou je beslissing hier niet van af laten hangen.

Antwoorden (1)

Van tevoren is niet met zekerheid een inschatting te maken of het geven van borstvoeding na de operatie wel of niet mogelijk zal zijn, en of de melkproductie geheel of gedeeltelijk tot stand komt. De mogelijkheid om borstvoeding te kunnen geven hangt af van het intact laten van de zenuwen, de bloedtoevoer en de melkkanalen. Tevens is het van belang hoeveel melkklieren er zijn overgebleven.

Voor de uitvoering van de borstreductie bestaan twee technieken: de steeltechniek en de vrije-tepel techniek. Bij de steeltechniek zijn melkgangen, de bloedtoevoer en sommige zenuwen intact gebleven. Zolang er voldoende melkklieren zijn en deze verbinding hebben met de tepel, kan er borstvoeding worden gegeven. Wanneer de tepel volledig los geweest is van het onderliggende weefsel is borstvoeding geven zelden mogelijk.

Het zuigen van de baby kan pijnklachten veroorzaken door de operatie en het littekenweefsel. Hierdoor is een moeder soms genoodzaakt om te stoppen met het geven van borstvoeding. Ook gebeurt het dat de melkproductie te laag is om de baby voldoende voeding te geven en is bijvoeding noodzakelijk.
Amadea