waarom klemt men zijn hand tussen zijn benen nadat ge bvb op je duim geklopt hebt?

dat is bij mij een natuurlijke reactie en ik heb dat ook al bij anderen gezien...
helpt dit?

8 jaar geleden
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
Probeer het eens ...

Het beste antwoord

De pijn wordt minder erg (of lijkt minder erg te worden) als de doorbloeding minder is. Dat kloppende gevoel komt ook door het stromen van bloed.
Door je duim (een beetje) af te klemmen stroomt er iets minder bloed, dat vermindert de druk op de duim en daarmee te pijn.
Je kunt hem ook in de andere hand klemmen, dat helpt ook.
Summo
8 jaar geleden
samaiphon
8 jaar geleden
het eenvoudigste is dikwijls het beste omdat dat in duidelijke taal is daarom is dit mijn beste keuze
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@samaiphon het eenvoudigste is vaak echter niet het meest volledig correcte antwoord. Het antwoord is namelijk als volgt en dan probeer ik het simpel te verwoorden.
We beginnen even totaal ergens anders: als jij kleren draagt doet het geen pijn, je voelt het wel maar het doet geen pijn. Als jij druk uitoefent op je arm doet dat geen pijn. Pijn en druk zijn dus eigenlijk twee totaal verschillende dingen. Ze worden ook door ons zenuwstelsel anders verwerkt.
Als je druk waarneemt dan stuurt het een signaal naar de hersenen, maar tegelijk stuurt het een signaal naar de pijnsensoren dat ze stil moeten zijn. Deze druksensoren onderdrukken dus de pijnsensoren waardoor je geen pijn krijgt. Want het zou niet erg prettig zijn als je kleren pijn doen. Als je op je duim slaat met een hamer dan heb je pijn. Je pijnsensoren draaien overuren en zeggen als een gek tegen je hersenen: auw auw auw dit doet pijn.
Als je nu je duim tussen je benen stopt dan oefen je druk uit op je duim. Dan worden de druksensoren actief. Deze druksensoren doen nog steeds hetzelfde: ze gaan de pijnsensoren onderdrukken, waardoor de pijn afneemt. Daarom wrijven mensen ook over pijnlijke plekken of zoals in dit geval stoppen ze hun duim tussen hun benen.

Andere antwoorden (1)

Als je dat tussen de benen ziet als wrijven kan dat de pijn verzachten dat werkt als volgt:

' Het bleek dat, als de II/III afferenten extreem geprikkeld worden na een pijnimpuls, dat de IV afferent (=pijnzenuw) geblokkeerd wordt in zijn funktie.
Door een ingenieus systeem van prikkeling en blokkade kan dus een pijnprikkel onderdrukt worden. Vandaar dat wrijven, koelen en zelfs een kus kan werken in de pijnervaring!
Wanneer je de II/III afferenten maar bombardeert met positieve prikkels, en dat zijn bv. ook bewegingen en massage, en dat geeft geen extreme pijnsensaties, dan werkt dat positief door in het zenuwstelsel en zullen pijnprikkels geen kans meer maken. Het ervaren van minder pijn zal resulteren in een snelle terugkeer naar normaal functioneren.

Voor een uitgebreide technische verhandeling zie:

http://plazilla.com/page/4295052799/wrijven-helpt-wel-een-klein-lesje-over-pijn