Waarom gaat hooikoorts vaak gepaard met vermoeidheid (anders dan door de bijwerking van medicijnen)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Omdat je lijf continue bezig is de indringer weg te krijgen. Dat kost heel veel energie. Je systeem is overprikkeld geraakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat het lichaam vecht tegen pollen, die het lichaam zijn binnengedrongen. Het lichaam ziet deze pollen als vijand, waar tegen op getreden moet worden. Dit kost allemaal een boel energie.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Het afweermechanisme van uw lichaam raakt door de pollen van slag. Al met al is hooikoorts geen pretje. Veel hooikoortspatiënten voelen zich daarom vaak moe en prikkelbaar. Ook het concentratievermogen vermindert hierdoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het antwoord eigenlijk al een beetje in de naam terugvinden: hooiKOORTS

Je hebt niet echt koorts, maar het voelt wel alsof je ziek bent, net ziek geweest bent: moe dus en wattig...

Je lichaam vecht tegen een indringer (de pollen) waar het normaal niet tegen zou moeten vechten. Het afweersysteem van het lichaam, met anti-infectiecellen die o.a. histamine uitscheiden, komt in actie.
Bij een ziekte gebeurt dat min of meer ook, hoewel daar vaak weer andere anti-infectiecellen bij betrokken zijn.
Die indringers (bacteriën, virussen) produceren toxinen (=gifstoffen) die koorts veroorzaken.

Nu produceren die pollen geen gifstoffen, maar toch reageert het lichaam ter plekke met een anti-infectie reactie. Daar kun je je wel ziekig van voelen dus...