hoelang doen hechtingen zeer?

Ik ben maandag geopereerd aan een sinus pilidonalis. Deze hebben ze gehecht doordat de wond aardig schoon leek en niet diep. 4 april wordt deze verwijdert.

Het is nu vrijdag en ik verneem nogsteeds een beetje een brandend/zeurende pijn. Het is irritant en heel af en toe voel ik een steekje.

Hoelang doet de hechting zeer, en wordt het beter?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik had trouwens diclofenac (met maagbeschermers), maar hiermee ben ik gestopt (sinds vandaag) doordat ik er diaree door kreeg. Ook moet ik me kort douchen na elke toiletgang. dus dit ging niet echt goed samen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
49.6K

Antwoorden (1)

Het verschilt nogal tussen mensen hoeveel en hoelang hechtingen pijn doen. Het is ook afhankelijk van nogal wat zaken zoals het precieze gebied (in jouw geval natuurlijk een gevoelig gebied) hoeveel vocht er bij de ontsteking en genezing komt, hoe strak de hechtingen zitten.

Bij de behandeling van de sinus pilonidalis wordt er een wond in de huid gemaakt. De wond wordt daarna gehecht. Uiteraard is het zo dat de wond zelf al pijnklachten (kan) veroorzaken; meestal is dat een zeurende, irriterende pijn maar juist in zo'n gevoelig gebied kan het meer stekend aanvoelen. Met het genezen van de wond trekt deze pijn weg. Dat duurt meestal een kleine week maar kan bij een sinus pilonidalis langer duren.
Waarschijnlijk verklaart dit al een deel van de pijn die je voelt.

De hechtingen an sich geven meestal geen pijn; het is meer de spanning die de hechtingen op de wond en huid geven wat pijn doet. Dit geeft meestal een stekende pijn. Als hechtingen bij de ingreep al vrij strak gezet zijn (dat is soms nodig en dus geen foutje van de arts!) dan geven ze soms meteen al pijnklachten. Vaak gaat de pijn dan pas weer weg als de hechtingen verwijderd worden.
Door de ontsteking, maar ook bij de wondgenezing, komt er vocht in de huid rondom de wond. Daardoor ontstaat een zwelling (soms fors, soms nauwelijks merkbaar) waardoor hechtingen die aanvankelijk niet erg strak zaten wel strakker gaan zitten; hechten die je eerst niet voelde kunnen dan dus wel wat pijn gaan geven. Met het genezen (en daarmee weer afnemen van de zwelling) neemt de pijn dan ook weer af. Hoelang dat duurt is dan natuurlijk weer afhankelijk van hoe snel de genezing bij jou gaat. Het kan zijn dat de pijn weg gaat met het verwijderen van de hechtingen, maar met wat geluk is de pijn dan voor die tijd al weg.

Al met al spelen er nogal wat factoren, ze zullen allemaal wel in min of meerdere mate een rol spelen. Hoe het bij jou zal gaan is daarom niet te zeggen.
Als je veel pijn hebt dan kan je na een week wel vragen of de wond al voldoende genezen is om de hechtingen te laten verwijderen. Ook bij oplosbare hechtingen is het vaak (niet altijd) wel mogelijk om het vervelende deel weg te halen.

De diarree bij de diclofenac is inderdaad niet handig. Als alternatief heb je eigenlijk alleen paracetamol. Daarvan mag je (aangenomen dat je verder gezond bent) drie maal daags 1000mg (=2 tabletten van 500mg). Dat werkt qua pijnstilling ongeveer even goed als de normale dosering diclofenac. Ook koelen kan helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hele mooie reaktie en uitleg. Top.